Haumann PĂ©ter, a Nemzet SzĂnĂ©sze jĂĄtssza ZĂ©ta Mirko nagykövetet A vĂg özvegybenâA szĂł erejĂ©t akarom hallani, a szĂnĂ©sz arcĂĄt lĂĄtniâUtĂĄnozhatatlan humorral, finom irĂłniĂĄval Haumann PĂ©ter, a Nemzet SzĂnĂ©sze jĂĄtssza az agyalĂĄgyult ZĂ©ta Mirko nagykövetet A vĂg özvegy DĂłm tĂ©ri elĆadĂĄsain.
DĂLMAGYARORSZĂG, Szeged, 2011. jĂșlius 23, HollĂłsi Zsolt
â Ha nem szerezzĂŒk meg a gazdag özvegy, Glavari Hanna vagyonĂĄt, akkor baj van, mert ugrott a bĂŒdzsĂ©, nem tudjuk rendbe hozni az orszĂĄg anyagi ĂŒgyeit. ZĂ©ta Mirko tĂĄrsaival azon ĂŒgyködik, hogy pĂ©nzt szerezzen, Ă©s legalĂĄbb Ćket ne rĂșgjĂĄk ki, mert pontevedrĂłi nagykövetkĂ©nt mĂ©g jĂłl Ă©lnek PĂĄrizsban. Ha bedöglik az ĂĄllamkassza, ugrik az ĂĄllĂĄsuk. Ebben az ĂŒgyben kell mĂłkĂĄsan eljĂĄrni Ășgy, hogy az ember közben ne szemtelenkedjen a mondatokkal, melyek kisebb-nagyobb eltĂ©rĂtĂ©ssel ugyanĂșgy hangzanak el, mint szĂĄz Ă©ve. A vĂg özvegy a legszebb dallamĂș magyar operett, talĂĄn több is mint operett. A cĂme ellenĂ©re vĂ©gtelenĂŒl szomorĂș darabnak lĂĄtom. SzomorĂș, hogy ilyen gyönyörƱ melĂłdiĂĄk közepette, Ăgy törjön egymĂĄs ellen kĂ©t szerelmes lĂ©lek. TermĂ©szetesen ezt nem lehetne Ăgy âeladniâ, ezĂ©rt van a cirkusz, a bohĂłcĂ©ria, amely arra szolgĂĄl, hogy a kĂ©t fĆszereplĆt, HannĂĄt Ă©s DanilĂłt kiemelje. Ăn is a bohĂłcĂ©ria rĂ©sze vagyok a magam szerepĂ©vel â mondja a ZĂ©ta Mirko nagykövetet alakĂtĂł Haumann PĂ©ter, aki tĂŒrelemmel viselte a prĂłbaidĆszak pokoli kĂĄnikulĂĄjĂĄt.
â EstĂ©re mĂĄr elĂ©g sötĂ©t Ă©s hƱvös volt, de prĂłbĂĄltam Ă©n mĂĄr tƱzĆ napon is a DĂłm tĂ©ren. Azt is kibĂrtam, ezt is ki lehetett. Napközben egy csöndes, hƱvös belvĂĄrosi lakĂĄsban pihenhettem. Az sem zavart, hogy Ă©pĂtkeznek, mert ez azt mutatja: van pĂ©nze a vĂĄrosnak arra, hogy rendbe tegye magĂĄt, rendes villamossĂnek legyenek. Ezt csak ĂŒnnepelni lehet. Szeged az egyik legĂĄpoltabb benyomĂĄst keltĆ vĂĄros â fogalmaz a nĂ©pszerƱ szĂnĂ©sz. A szabadtĂ©ri visszatĂ©rĆ vendĂ©gekĂ©nt van tapasztalata: A vĂg özvegy mĂĄr a negyedik produkciĂł, amiben fellĂ©p a DĂłm tĂ©ren. 1992-ben a MacskĂĄkban Ă©s a La Mancha lovagjĂĄban jĂĄtszott, 1995-ben pedig a Valahol EurĂłpĂĄban musicalvĂĄltozatĂĄban Simon PĂ©ter karmestert alakĂtotta nagy sikert aratva.
â A DĂłm tĂ©r hagyomĂĄnya kötelezi az embert. LĂĄttam nemrĂ©giben egy visszaemlĂ©kezĂ©st a tĂ©vĂ©ben a szabadtĂ©ri törtĂ©netĂ©rĆl. Döbbenetes, hogy micsoda szemĂ©lyisĂ©gek jĂĄtszottak itt. Boldog vagyok, hogy egy 80 Ă©ve megszĂŒletett Ă©pkĂ©zlĂĄb gondolat ma is jĂłl mƱködik. KĂvĂĄnnĂ©k magunknak, az orszĂĄgnak ilyeneket az Ă©let minden terĂŒletĂ©n. A DĂłm tĂ©r kĂŒlönleges kihĂvĂĄs a szĂnĂ©sznek: nem könnyƱ megoldani, hogy az ember Ă©rvĂ©nyes legyen az ötödik Ă©s az utolsĂł sorban is. Elöl ne legyen tĂșl sok, hĂĄtul meg tĂșl kevĂ©s â vallja Haumann PĂ©ter, aki CsĂĄkĂĄnyi Eszterrel, HernĂĄdi Judittal dolgozott mĂĄr egyĂŒtt, de pĂ©ldĂĄul Bajor ImrĂ©vel csak trĂ©fĂĄs jelenetekben jĂĄtszott eddig.
Amikor Haumann Petra Ă©s KirĂĄly Attila rĂ©vĂ©n egyesĂŒlt a kĂ©t szĂnĂ©szdinasztia, összesen kilenc szĂnĂ©szt szĂĄmoltak össze a csalĂĄdban. RĂĄadĂĄsul Haumann PĂ©ter Ă©s KirĂĄly Levente nemcsak Kossuth-dĂjas, hanem mindkettĆjĂŒket a Nemzet SzĂnĂ©szĂ©vĂ© is vĂĄlasztottĂĄk kollĂ©gĂĄik.
â Bevallom, Ă©n nem vĂĄlasztanĂĄm Ășjra a szĂnĂ©szi pĂĄlyĂĄt. Persze dĆresĂ©g ezt mondani, hiszen ĂĄltalĂĄban nem vĂĄlasztjuk, hanem kĂ©sztetĂ©st Ă©rzĂŒnk rĂĄ. Ăn Ășgy sodrĂłdtam erre a pĂĄlyĂĄra. TulajdonkĂ©ppen a gyerekeim, Petra Ă©s MĂĄtĂ© is ide sodrĂłdtak, mert ha indultam a prĂłbĂĄra vagy hazatĂ©rtem a szĂnhĂĄzbĂłl, akkor mindent ebbĆl a megközelĂtĂ©sbĆl fogalmaztunk meg. A szĂnhĂĄz maga az Ă©let, vagy annak lekĂ©pzett mĂĄsa. A szĂnhĂĄz kapcsĂĄn minden fontos dolgot meg lehet beszĂ©lni. RĂĄadĂĄsul kĂ©t szĂnĂ©sz negyed mondatokbĂłl is megĂ©rti egymĂĄst, egy-egy gesztus rövidre fogja a beszĂ©lgetĂ©st, hamarabb eljutunk egymĂĄshoz. A nĂĄszommal, KirĂĄly LeventĂ©vel is Ăgy vagyunk ezzel. FigyeljĂŒk azt is, hogy az unokĂĄnkra, Rozira milyen hatĂĄssal lesz ez a csalĂĄdi indĂttatĂĄs. SzĂvesen elterelnĂ©m Ćt mĂĄs, az Ă©lettel sokkal konkrĂ©tabban foglalkozĂł pĂĄlyĂĄra. TƱz Ă©s lĂĄz van benne, de ezt a tĂŒzet a jogi pĂĄlyĂĄra is jĂłnak tartanĂĄm. Igaz, most hƱtöttek le: jogĂĄszokkal is DunĂĄt lehet rekeszteni. RĂĄadĂĄsul a jogĂĄszok a politikĂĄval is babrĂĄlnak, azt pedig nem tartom fair emberi viselkedĂ©snek mostanĂĄban â mondja Haumann PĂ©ter, aki vĂ©lemĂ©nyĂ©t szĂvesebben fogalmazza meg kedves szerzĆi, pĂ©ldĂĄul PlatĂłn segĂtsĂ©gĂ©vel. SzĂłkratĂ©sz vĂ©dĆbeszĂ©dĂ©t 40 Ă©v alatt legalĂĄbb 450-szer elmondta mĂĄr.
â Azt hittem 1990-ben, PlatĂłn szövegĂ©nek lĆttek. Nagyot tĂ©vedtem! KĂ©t Ă©s fĂ©l ezer Ă©ve nem tanulnak belĆle. NĂ©gyszĂĄz Ă©vvel kĂ©sĆbb JĂ©zus is hasonlĂłkat mondott, annak se nagyon hittek. Nem tudok a vĂ©dĆbeszĂ©dbĆl olyan mondatokat mondani, amelyek ne lennĂ©nek ma is Ă©rvĂ©nyesek. PĂ©ldĂĄul: csak azzal törĆdjetek, amihez Ă©rtetek! Vagy egy mĂĄsik idĂ©zet: âMilyen bĂŒntetĂ©st vagy bĂrsĂĄgot Ă©rdemlek meg Ă©n azĂ©rt, amiĂ©rt meggyĆzĆdĂ©sem szerint egĂ©sz Ă©letemben soha nem henyĂ©ltem, hanem ĂŒgyet sem vetettem semmire, amivel a legtöbb ember törĆdik, a vagyonszerzĂ©sre, a gazdĂĄlkodĂĄsra, a hadvezĂ©ri ĂĄllĂĄsokra, nĂ©pgyƱlĂ©si szereplĂ©sre Ă©s mĂĄs hivatalokra vagy a vĂĄrosbeli összeeskĂŒvĂ©sekre Ă©s pĂĄrtokra, mivel Ășgy gondoltam: sokkal tisztessĂ©gesebb vagyok, semhogy Ă©psĂ©gben maradhassak, ha erre az Ăștra tĂ©rek; nem is tĂ©rtem erre az Ăștra, amelyen sem nektek, sem magamnak nem hasznĂĄltam volna semmit, hanem mindenkit kĂŒlön-kĂŒlön felkeresve, a legnagyobb jĂłtĂ©temĂ©nyben rĂ©szesĂtettelek benneteket, legalĂĄbbis Ă©n Ăgy hiszem, mert megkĂsĂ©reltem mindegyikteket meggyĆzni: ne törĆdjĂ©k semminemƱ dolgĂĄval elĆbb, mielĆtt önmagĂĄval nem törĆdik, hogy hogyan lehet a lehetĆ legderekabb Ă©s legokosabb; sem a vĂĄros ĂŒgyeivel, mĂg magĂĄval a vĂĄrossal nem törĆdik, Ă©s minden mĂĄs dologban is hasonlĂłkĂ©ppen jĂĄrjon el.â Ha csak ezt mondom el jĂłl szembenĂ©zve a közönsĂ©ggel, az fölĂ©r egy vasĂĄrnap dĂ©lelĆtti szentbeszĂ©ddel.
AkadĂ©mikus Ă©s modernâ Az Ă©n szĂnĂ©szi neveltetĂ©sem nehezen veszi be azt a fajta megjelenĂtĂ©st, ami manapsĂĄg erĆs vonulatkĂ©nt van jelen a szĂnhĂĄzakban. Nem azĂ©rt, mert vĂ©n marha lettem, Ă©s nehezen fog az agyam az Ășjra. Pontosan tudom, hogy a szĂnhĂĄznak is meg kell Ășjulnia, nem lehet folyamatosan csak akadĂ©mikusan jĂĄtszani. Nem az a bajom, hogy mĂĄs, amit csinĂĄlnak, hanem az, hogy egyszerƱen rossz. Amikor egy rendezĆnek nem elĂ©g a darab, hanem hozzĂĄteszi mĂ©g a magĂĄĂ©t is anĂ©lkĂŒl, hogy megjelenĂtenĂ© a valĂłban jĂł szerzĆ ĂĄltal megĂrt remek szövegeket, akkor tanĂĄcstalan vagyok. Rendeztek egyszer egy szakmai beszĂ©lgetĂ©ssorozatot arrĂłl, hogyan kellene jĂĄtszani Shakespeare-t. Azt mondtĂĄk, Ăgy, Ășgy, amĂșgy. Ăn azt mondtam: Shakespeare szerint kellene jĂĄtszani. Ha megnĂ©zzĂŒk Shakespeare szĂnpadĂĄt, annĂĄl modernebbet mĂĄig sem talĂĄltak ki. Bejelenti a szereplĆ, hogy mostantĂłl kezdve mit fog jĂĄtszani; vagy: ez itt egy rĂ©t. A közönsĂ©g alkalmas arra, hogy fölfogja, Ă©s onnantĂłl elkĂ©pzelje. Ăn a szĂł erejĂ©t akarom hallani, a szĂnĂ©sz arcĂĄt akarom lĂĄtni â hangsĂșlyozza Haumann PĂ©ter.
A Nemzet SzĂnĂ©szeHaumann PĂ©ter meglepetĂ©ssel fogadta, amikor jeles kollĂ©gĂĄi tavaly Ćsszel az elhunyt KĂĄllai Ferenc helyĂ©re a Nemzet SzĂnĂ©szĂ©vĂ© vĂĄlasztottĂĄk. â Nem is talĂĄltak meg rögtön a Nemzeti SzĂnhĂĄzbĂłl, mert Ă©pp otthon aludtam. KapĂĄsbĂłl tudtam volna legalĂĄbb hĂĄrom nevet mondani, akik ugyanĂșgy Ă©rdemesek lettek volna a cĂmre. De Ă©pp azĂ©rt, mert vĂĄratlanul Ă©rt, jĂłlesĆ Ă©s egĂ©szsĂ©ges volt az örömöm. Köszönöm minden kollĂ©gĂĄmnak, aki rĂĄm szavazott. Ha nem vonjĂĄk vissza ezt a cĂmet, akkor a vele jĂĄrĂł kegydĂjjal tisztessĂ©ges öregsĂ©g elĂ© nĂ©zek.
Politika Ă©s szĂnhĂĄzâ KicsĂșszott a szĂĄmon egy rĂĄdiĂłinterjĂșban: elcsesztĂ©tek az Ă©letem. Ki, mikor, miĂ©rt? â kĂ©rdeztĂ©k. ĂltalĂĄban ĂŒzentem Ă©n ezt. BeleszĂŒlettem a vilĂĄghĂĄborĂșba, kamaszkĂ©nt vĂ©gigcsinĂĄltam az '50-es Ă©veket, utĂĄna jött az 56-os forradalom. 1990-ben azt hittem, hogy nyĂlt tekintetƱ, kihĂșzott derekĂș ember lehetek idĆsebb koromra. Helyette egy kĂłcos orszĂĄgban, egy rendezetlen EurĂłpĂĄban Ășgy fogok megöregedni, hogy nem vagyok biztos a gyerekeim, az unokĂĄim jövĆjĂ©ben. Ăgy aztĂĄn megette a fene az egĂ©szet! Sok helyen olyanok is foglalkoznak szĂnhĂĄzzal, akik nem Ă©rtenek hozzĂĄ, Ă©s az ĂzlĂ©sĂŒk messze sem megnyugtatĂł. VĂĄratlanul fontos lett egyesek szĂĄmĂĄra a szĂnhĂĄz, mert be vannak tĆle tojva. A 68-as esemĂ©nyek utĂĄn, 1970-ben jĂĄrtam PrĂĄgĂĄban, ahol Ășgy be volt ijedve a hatalom a szĂnhĂĄztĂłl, hogy leiratot kĂŒldtek nekik, milyen szavaknak, kifejezĂ©seknek a kĂŒlönös hangsĂșllyal törtĂ©nĆ kiejtĂ©se tilos. A dolog odĂĄig ment, hogy a Falstaff pĂĄrbeszĂ©drĂ©szletĂ©t (ââ Uram, mondhatok önnek egy szĂłt? â AkĂĄr kĂ©tezret is.â) ki kellett hĂșzni, tekintettel a 2000 szĂł chartĂĄra. AzĂ©rt babrĂĄlnak a politikusok annyit a szĂnhĂĄzzal, mert fĂ©lnek, hogy tĂŒkröt tart nekik â vĂ©li Haumann PĂ©ter.