Korunk egyik legnagyobb énekesét szombaton temetik szülővárosában, Modenában
Meghalt Pavarotti
Délmagyarország, 2007. szeptember 7. péntek
Szülővárosában, az olaszországi Modenában tegnap hajnalban 71 éves korában elhunyt Luciano Pavarotti, minden idők egyik legsikeresebb operaénekese, a tenorok királya. Halála annak ellenére világszerte megrendítette rajongóit, hogy köztudott volt: hasnyálmirigyrákban szenvedett.
Luciano Pavarotti a génjeiben hordozta a muzsika szeretetét és a zenei tehetséget. 1935. október 12-én Észak-Olaszországban, Modenában született, épp akkor, amikor édesanyja nővére, Lucia meghalt. A család rá emlékezve keresztelte el a kis jövevényt Lucianónak. Apja pékként dolgozott, sokáig motorkerékpárral szállította a péksüteményeket, amatőr, szép hangú tenoristaként közismert volt Modenában, gyakran énekelt templomi koncerteken, és állandóan a nagy sztárok, Caruso, Gigli és Mario Lanza lemezeit hallgatta. A kis Luciano sorra megtanulta a népszerű operaslágereket, a Rigolettóból a herceg híres áriája, a „La donna é mobile” volt az első, amivel a szomszédok ablaka alatt szerenádozott. Tizenkét éves korában vérmérgezést kapott, már az utolsó kenetet is feladta rá a pap, amikor a csodával határos módon meggyógyult. „A halállal való találkozásom, az élet határtalan megbecsülésére késztetett” – vallott erről később életrajzi kötetében. Mivel imádta a sportot, a focit, szülei testnevelő tanárnak taníttatták. Ő azonban azt kérte, harminc éves koráig támogassák, és ha addig nem fut be, akkor lemond álmáról, az énekesi pályáról. Nem végzett konzervatóriumot, hanem munka mellett Arrigo Pola tenoristánál fejlesztette énektudását. Debütálására egy énekverseny megnyerése után 1961-ben került sor Reggio Emiliában, ahol Puccini Bohéméletének Rodolfóját énekelte az operában. Ez a szerep hozta meg számára a nemzetközi elismerést is: 1963-ban Maria Callas kedvenc partnere, Giuseppe Di Stefano helyett a londoni Covent Gardenben kellett beugrania. Két év múlva Edgardo szerepében az Egyesült Államok közönségét is meghódította Donizetti Lammermoori Luciájában. Darabbeli partnere, Joan Sutherland tanította meg a helyes légzéstechnikára. Ma már legendaként emlegetik, hogy 1972. február 17-én, amikor a New York-i Metropolitanben Donizetti Az ezred lánya című operájában lépett fel, annyira megdöbbentette kilenc fantasztikus magas C-jével a közönséget, hogy tizenhétszer tapsolták vissza. „Amikor Pavarotti megszületett, Isten megcsókolta a hangszálait” – írta róla a The New York Times kritikusa. Legnagyobb szerepei között tartják számon A trubadúr Manricóját, amivel Marton Éva partnereként óriási sikert aratott a Metben is, a Rigoletto Hercegét, az Otellót, valamint Az álarcosbál, A végzet hatalma, a Pillangókisasszony, a Tosca, a Szerelmi bájital tenor főszerepeit. Az operairodalom talán legnépszerűbb slágere, Kalaf híres áriája, a Nessun dorma Puccini Turandotjából az ő előadásában az operaházaktól a legnagyobb sportcsarnokokig mindig, mindenhol óriási ovációt váltott ki. A hatalmas termetű, szakállas, joviális Pavarotti volt az első operasztár, aki a londoni Hyde Parkban klasszikus zenei koncertet adott 150 ezer ember előtt, 1993-ban pedig minden idők legnagyobb ária- és dalestjét tartotta a New York-i Central Parkban, ahol félmillió ember hallgatta, a tévéközvetítést pedig sok millió néző látta. 1990-ben Három tenor címmel két legnagyobb vetélytársával, José Carreras-szal és Plácido Domingóval közösen az olaszországi futball-világbajnokság döntője előtt a római Caracalla-termákban adott világra szóló koncertet, amelynek felvételét két Grammy-díjjal is jutalmazták. A három világhírű tenorista később többször megismételte ezt a különleges zenés showműsort, amellyel újabb híveket szereztek az operának, miközben persze nápolyi dalokat, operetteket, musicalslágereket, sőt Beatles-dalokat is énekeltek. Pavarotti nemcsak a kritika, a bulvársajtó kedvence is volt. Virágkorában súlya elérte a 180 kilogrammot, így ideális spagetti-reklámfigura lett, majd fogyókúrái jelentettek állandó színes hírt a lapok számára. Gyakran vádolták azzal, hogy pénzre váltja a művészetet, elárulja az operát, amikor Modenában „Pavarotti and Friends” címmel jótékonysági koncertsorozatot szervezett, és nemcsak kollégáival, hanem a rock- és pop legnagyobb sztárjaival, Bonóval, Elton Johnnal, Joe Cockerrel, James Brownnal, a Spice Girls-szel és Ricky Martinnal lépett fel. Pavarotti ezekre a megjegyzésekre csak legyintett, számára az volt fontos, hogy koncertjei révén másfél milliárd emberhez juttatta el az operát, és a modenai gálaestekkel komoly anyagi segítséget nyújtott a háborúban álló országoknak Boszniától Afganisztánig. A délszláv háborúk után Mostarban létrehozta a Pavarotti Centert a tehetséges boszniai művészek oktatására. 35 évig élt boldog házasságban Adua Veronival, három leánya édesanyjával, a kilencvenes évek közepén azonban beleszeretett 26 éves csinos titkárnőjébe, Nicoletta Mantovaniba, aki az élettársa, majd 2003-ban felesége lett, és egy kislánnyal is megajándékozta. Pavarottinál orvosai tavaly hasnyálmirigyrákot diagnosztizáltak, majd megműtötték. Szinte az utolsó percig dolgozott: tanítványaival szenténekeket vett lemezre, amelynek megjelenését tavaszra tervezte. Halála után tegnap a sok elismerést talán Franco Zeffirelli filmrendező szavai foglalták össze a legtömörebben: „Voltak tenorok – és volt Pavarotti”. A magas C királyát, akit az egész világ gyászol, szombaton temetik szülővárosában, Modenában, a gyászszertartást a város katedrálisában tartják.
A szegedi kolléga, Temesi Mária emlékei
Temesi Mária, a Magyar Állami Operaház Liszt-díjas magánénekese, a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának professzora jól ismerte Pavarottit, hiszen 1985-ben egyik győztese volt a róla elnevezett nemzetközi énekversenynek Philadelphiában. – Jóság, harmónia, fantasztikus énektechnika jellemezte, s mindez istenadta hangszínnel párosult. A „három tenor” mindegyike zseniális énekes, de csodálatos hangszíne miatt számomra mindig Pavarotti volt a csúcs. Modenában dolgozott velünk a színházban, majd koncerten léptünk fel vele. Emlékszem, a függöny mögött panaszolta, hogy rekedt, mert egésznap beszélt, de amikor kilépett a színpadra, gyönyörűen énekelt. Meghívott bennünket egy jellegzetes olasz étterembe, ahol vidám hangulatban beszélgettünk. Fantasztikus sikerrel végigénekelte a hőstenor repertoárt. Az ezred lánya című Donizetti-operában azt a nevezetes áriát, amelyben kilenc magas C van, senki sem tudta hozzá hasonlóan előadni, nem véletlenül nevezték őt a tenorok királyának. Láttam a New York-i Metropolitan Operában Mozart Idomeneójában is. Bár világsztár volt, kedves, közvetlen, szeretetreméltó embernek ismertem meg, halálhíre megrendített – mondta tegnap Temesi Mária, aki ma Gertrudis szerepét énekli az Operaház évadnyitó előadásán.
Pavarotti Magyarországon Pavarotti Magyarországon mindössze két operaelőadáson lépett fel: a '60-as évek elején mantuai hercegként a Rigolettóban, s a sikerei csúcsán, 1986-ban mint Rodolphe a Bohéméletben. Gyakran lépett fel magyarokkal, például Ács János karmester vezényletével és a MÁV Szimfonikus Zenekarral. 1991-ben óriási sikerű koncertet adott a Budapest Sportcsarnokban. Az erről készült felvételek – több mint ezerötszáz másik Pavarotti-videó társaságában – letölthetők a YouTube-ról. Az egyik nápolyi dal, amit ekkor énekelt, búcsúja is volt a magyar közönségtől: Non ti scordar di me – Ne felejts el engem!