Szuromi PĂĄl kötete DĂ©r IstvĂĄn festĆmƱvĂ©szrĆl
Ćszi szĂ©lsodrĂĄsban
A Szegedi Egyetemi KiadĂł Ă©s a JuhĂĄsz Gyula FelsĆoktatĂĄsi KiadĂł közös vĂĄllalkozĂĄsakĂ©nt jelent meg Szuromi PĂĄl mƱvĂ©szeti ĂrĂł Ćszi szĂ©lsodrĂĄsban cĂmƱ kötete az 1993-ban elhunyt szegedi festĆmƱvĂ©szrĆl, DĂ©r IstvĂĄnrĂłl.
Az album borĂtĂłlapja
Szeged kĂ©pzĆmƱvĂ©szetĂ©nek kivĂĄlĂł ismerĆje, Szuromi PĂĄl mƱvĂ©szeti ĂrĂł Ășjabb figyelemre mĂ©ltĂł kötettel jelentkezett. Az Ćszi szĂ©lsodrĂĄsban cĂmƱ szĂnes album szakmailag alapos, mĂ©ltĂĄnyos, rokonszenvesen pszichologizĂĄlĂł elemzĂ©se DĂ©r IstvĂĄn festĆmƱvĂ©sz Ă©letpĂĄlyĂĄjĂĄnak. A kötet ugyanakkor nem szĂĄraz szakmunka, hanem Ă©lvezetes stĂlusĂș olvasmĂĄny, szĂ©pĂrĂłi teljesĂtmĂ©ny is. KĂŒldetĂ©se fontos: segĂt kijelölni DĂ©r IstvĂĄn helyĂ©t a magyar piktĂșrĂĄban. Szuromi PĂĄl Ćszi lelkĂŒletƱ egyĂ©nisĂ©gkĂ©nt, szĂ©psĂ©gcentrikus alkotĂłkĂ©nt jellemzi DĂ©r IstvĂĄnt, akinek csanĂĄdpalotai csalĂĄdi indĂttatĂĄsĂĄrĂłl, paraszti gyökereirĆl, egyĂĄltalĂĄn a gyökeressĂ©g-hitelessĂ©g problematikĂĄjĂĄrĂłl is szĂłl a kötet. Arra a kĂ©rdĂ©sre is vĂĄlaszt kaphatunk, hogyan lehetett DĂ©r progresszĂv szellem â ahogyan a szerzĆ ĂĄllĂtja â, miközben nem a mestere, Vinkler LĂĄszlĂł ĂĄltal fĂ©mjelzett modernebb szegedi festĆi törekvĂ©sekhez csatlakozott, hanem inkĂĄbb a termĂ©szetelvƱbb, realistĂĄbb, tradicionĂĄlisabb vĂĄsĂĄrhelyi iskolĂĄhoz. A KortĂĄrs Magyar MƱvĂ©szeti Lexikonban Szuromi PĂĄl Ăgy összegzi DĂ©r munkĂĄssĂĄgĂĄt: â...pĂĄlyĂĄja elsĆ szakaszĂĄban kemĂ©ny, szerkezetes, kontrasztos tĂłnusĂș kĂ©peket teremtett. A 70-es Ă©vektĆl mĂĄr barnĂĄs egynemƱ szĂnfelĂŒleteket hasznĂĄl, festĆi elĆadĂĄsĂĄban az elĂ©gikus, lĂrai expresszivitĂĄs vĂĄlik uralkodĂłvĂĄ.â A kötetbĆl mĂ©g plasztikusabb, ĂĄrnyaltabb kĂ©pet kaphatunk. A szerzĆ Ășgy talĂĄlja, DĂ©r piktĂșrĂĄja egyre intellektuĂĄlisabb lett az Ă©vek sorĂĄn. Ennek bizonyĂtĂ©kakĂ©nt szĂĄmos, az albumban is szereplĆ alkotĂĄsĂĄt elemzi. PĂ©ldĂĄul az 1965-ös Kopasz kovĂĄcsot, az 1969-es vĂĄrosi munkĂĄst ĂĄbrĂĄzolĂł KĆtörĆt, a termĂ©szeti idĆ valĂłdi letĂ©temĂ©nyeseikĂ©nt ĂĄbrĂĄzolt tizenkĂ©t asszonyt, a TavaszvĂĄrĂłkat, vagy az egyik legrangosabb, legelvontabb festĆi lĂĄtomĂĄsakĂ©nt Ă©rtĂ©kelt, Ă©g Ă©s föld között lebegĆ fĆmƱvet, a SzitakötĆ nĂĄszt. ArrĂłl is szĂł esik, hogy a festĆmƱvĂ©sz egyik legfĆbb pĂ©ldakĂ©pe KohĂĄn György volt â Szuromi PĂĄl Ășgy vĂ©li: DĂ©r IstvĂĄnt tekinthetjĂŒk a szegedi KohĂĄn Györgynek. A kötetben szereplĆ legkĂ©sĆbbi DĂ©r-kĂ©p az 1980-as ĂsatĂĄs. DĂ©r IstvĂĄn 1993-ban, 56 Ă©ves korĂĄban halt meg sajnĂĄlatosan csonka, torzĂłszerƱ Ă©letmƱvet hagyva maga utĂĄn. Az is kiderĂŒl, az utolsĂł 13 Ă©vbĆl miĂ©rt nem szerepel egyetlen alkotĂĄs sem a kötetben... âEgy mƱvĂ©sz, egy festĆ utóélete fĂ©lig-meddig Fortuna kegyeiben van. Amennyiben viszont a szƱkebb csalĂĄd Ă©s a felnevelĆ tĂĄgasabb rĂ©giĂł tisztesen Ă©rtĂ©keli, magĂĄĂ©nak Ă©rzi az alkotĂł munkĂĄssĂĄgĂĄt, akkor aligha lehet kĂŒlönösebb bajâ â fogalmaz Szuromi, aki Ășgy Ă©rtĂ©keli, DĂ©r IstvĂĄn mƱvĂ©szetĂ©t nem szĂŒrkĂtette el a feledĂ©s homĂĄlya. HollĂłsi Zsolt |