√Ėn a(z) 640576. l√°togat√≥nk,  √©s 272. a mai napon
   Rovataink: T√°nc >> Juronics Tam√°s >>
  KezdŇĎlap   
  KeresŇĎ   
  Kapcsolat   
   K√©pzŇĎmŇĪv√©szet
   Zene
   Irodalom
   Film
   Tudom√°ny
   Sz√≠nh√°z
   Opera
   T√°nc
   J√≥ helyek...
   In memoriam...
   A k√∂tetrŇĎl
   √Čp√≠t√©szet
   Zarn√≥czai Gizella
   Mark√≥ Iv√°n
   Juronics Tam√°s
   Finta G√°bor
   Kocsis L√°szl√≥ Szunyog

www.idokep.hu




Baska


Dubrovnik


Rab
/ Instagram

Beszélgetés Juronics Tamás koreográfussal

(1999. √°prilis)

Juronics Tam√°s, a Szegedi Kort√°rs Balett mŇĪv√©szeti vezetŇĎje febru√°rban √ľnnepelte 30. sz√ľlet√©snapj√°t, de fiatal kora ellen√©re az elm√ļlt √©vekben szinte mindent el√©rt, amit t√°ncosk√©nt, koreogr√°fusk√©nt idehaza el√©rhetett, egy√ľttes√©t az eur√≥pai √©lvonalban jegyzi a nemzetk√∂zi t√°nc√©let. Juronics 1987-ben v√©gzett az √Āllami Balett Int√©zet n√©pt√°nctagozat√°n, majd az Angli√°b√≥l hazat√©rŇĎ Imre Zolt√°n koreogr√°fus vezet√©s√©vel megalakult Szegedi Baletthez szerzŇĎd√∂tt. N√©h√°ny √©v alatt meghat√°roz√≥ egy√©nis√©gŇĪ sz√≥list√°v√° √©s eredeti l√°t√°sm√≥d√ļ koreogr√°fuss√° fejlŇĎd√∂tt. 1990-ben √∂n√°ll√≥ st√ļdi√≥t alap√≠tott az egy√ľttesen bel√ľl, amely lehetŇĎs√©get adott sz√°m√°ra a k√≠s√©rletez√©sre, elsŇĎ koreogr√°fi√°i elk√©sz√≠t√©s√©re. 1991-tŇĎl Imre Zolt√°n mellett az egy√ľttes h√°zi koreogr√°fusak√©nt is dolgozott. Darabjai r√©v√©n hamar ismertt√© v√°lt a hazai √©s az eur√≥pai t√°nc√©letben, mert elsŇĎk k√∂z√∂tt haszn√°lta a kort√°rs t√°nc mozdulatait professzion√°lis t√°ncsz√≠nh√°zi produkci√≥kban. Koreogr√°fi√°it a filoz√≥fiai √©s √©rzelmi sz√°lak saj√°tos kevered√©se teszi eredetiv√©. Imre Zolt√°n 1993-as t√°voz√°sa ut√°n Szegedi Kort√°rs Balett n√©ven az ŇĎ vezet√©s√©vel szervezŇĎd√∂tt √ļjj√° az egy√ľttes. M√°r 1994-ben mesterkurzusokat tartott Amszterdamban √©s Z√ľrichben, 1994 okt√≥ber√©ben pedig Tel Avivban, a Susanne Dellal Nemzetk√∂zi Kort√°rs Koreogr√°fusversenyen a zsŇĪri k√ľl√∂nd√≠j√°t nyerte el, s ugyanabban az √©vben megkapta a Philip Morris Magyar Balettd√≠jat. 1997-ben a Harangoz√≥-d√≠jjal t√ľntett√©k ki, 1998-ban elnyerte az I. Magyar T√°ncmŇĪv√©szeti Fesztiv√°l legjobb modern f√©rfi t√°ncos, a legjobb sz√≠npadi produkci√≥ (Szil√°nkok) d√≠j√°t, valamint Homo Ludens c√≠mŇĪ darabj√°val a Nemzetk√∂zi T√°ncvideo Filmfesztiv√°l legjobb koreogr√°fia d√≠j√°t. Id√©n m√°rciusban neki √≠t√©lt√©k a Szeged√©rt Alap√≠tv√°ny mŇĪv√©szeti d√≠j√°t. Juronics Tam√°ssal a t√°ncr√≥l, a sz√≠nh√°zr√≥l √©s szegedi k√∂tŇĎd√©s√©rŇĎl besz√©lgett√ľnk.

¬†Kezdj√ľk a kezdetekn√©l: hogyan lett√©l t√°ncos?

¬†Tat√°n sz√ľlettem, majd Tatab√°ny√°n √©lt√ľnk, ahonnan csak t√≠z√©ves koromban k√∂lt√∂zt√ľnk sz√ľleimmel Budapestre. A csal√°dban senki sem foglalkozott hivat√°sszerŇĪen mŇĪv√©szettel, √©desap√°m p√©nz√ľgyŇĎrk√©nt dolgozott, √©desany√°m k√∂nyvelŇĎ. A t√°nccal szinte v√©letlen√ľl ker√ľltem kapcsolatba, mert 14 √©vesen nem tudtam d√∂nteni a tov√°bbtanul√°sr√≥l, amikor √©desany√°m az egyik lapban megl√°tta a balettint√©zet k√∂zlem√©ny√©t, amiben a n√©pt√°nctagozatra hirdettek felv√©telt. Mozg√©kony gyerek voltam, j√≥ ritmus√©rz√©kkel rendelkeztem, √≠gy r√∂gt√∂n felvettek.

Hogyan ker√ľlt√©l a diploma ut√°n √©pp Szegedre?

Nagyon egyszerŇĪen t√∂rt√©nt. N√©pt√°nc szakon v√©geztem, ami akkoriban azt jelentette, hogy norm√°lis esetben a Honv√©d T√°ncsz√≠nh√°zn√°l kezdhettem volna a p√°ly√°m. Szerettem a n√©pt√°ncot, j√≥l is ment, r√°ad√°sul Nov√°k Ferenc, alias Tata vezet√©s√©vel pezsgŇĎ √©let folyt a Honv√©dn√°l, sorra sz√ľlettek a sikeres t√°ncsz√≠nh√°zi produkci√≥k. De akkoriban alakult meg a Szegedi Balett, √©s Bokor Roland elj√∂tt a Balettint√©zetbe v√©gzŇĎs t√°ncosokat toborozni. M√°rciusban n√©h√°ny √©vfolyamt√°rsam le is j√∂tt Szegedre t√°j√©koz√≥dni, megn√©zt√©k a sz√≠nh√°zat, besz√©ltek Imre Zolt√°nnal. Engem akkor m√©g nem √©rdekelt a dolog. A tan√©v v√©g√©n azonban befejezŇĎd√∂tt a kapcsolatom az akkori kedvesemmel, ez√©rt nem akartam a Honv√©dba menni, ahov√° ŇĎ m√°r leszerzŇĎd√∂tt. Az is √°tfutott az agyamon, hogy nem lenne j√≥, ha eg√©sz √©letemben csak n√©pt√°nccal foglalkozn√©k. Hirtelen j√∂tt az √∂tlet, megyek Szegedre. Felh√≠vtam Bokor Rolandot, de m√°r m√°jus v√©ge volt, a szerzŇĎdtet√©seket nagyj√°b√≥l befejezt√©k, kider√ľlt, hogy elk√©stem. De olyan hat√°rozottan √°ll√≠tottam, jobb vagyok m√°sokn√°l, hogy siker√ľlt Rolandot meggyŇĎzn√∂m, √©s szerzŇĎd√©st kaptam.

Mennyire volt nehéz a kezdet? Annak, amit Imre Zoltán társulatában csináltatok, nem sok köze volt a néptánchoz.

Heten ker√ľlt√ľnk Szegedre az √©vfolyamb√≥l, azt hiszem, egyik√ľnk sem volt felk√©sz√ľlve arra, amit k√©rtek tŇĎl√ľnk. Volt ugyan n√©mi klasszikus balett alapk√©pzetts√©g√ľnk is, de az itt nagyon kev√©snek bizonyult. Akkoriban neves profik, Lovas P√°l, Metzger M√°rta, P√°rtay Lilla √©s Szak√°ly Gy√∂rgy t√°ncolt√°k itt a fŇĎszerepeket. Amikor elŇĎsz√∂r tal√°lkoztunk vel√ľk a pr√≥bateremben, azt sem tudtuk, mit csin√°lnak. Nem ismert√ľk a mozdulatokat sem. Nagyon k√©nyelmetlen√ľl √©rezt√ľk magunkat, √ľgyetlenek, esetlenek voltunk. Az elsŇĎ √©vad fel√©n√©l m√©g az is megfordult a fejemben, hogy visszat√©rek a n√©pt√°nchoz, amit ismerek, amihez √©rtek. T√°rgyaltam is a Honv√©ddal, de az idŇĎk√∂zben √ļjrakezdett szerelmi viszony v√°ratlanul ism√©t v√©get √©rt, √≠gy m√©gis maradtam ink√°bb Szegeden.

Hogyan tudtatok Imre Zolt√°nnal dolgozni?

Nagyon fiatalok voltunk, ez√©rt k√∂nnyen befoly√°solhat√≥k. Imre Zolt√°n pedig egy hallatlanul szuggeszt√≠v egy√©nis√©g, akinek kisug√°rz√≥ ereje mindenkire hatott. Szabados sz√≥haszn√°lata, √°lland√≥ viccelŇĎd√©se, a humorba csomagolt szexualit√°sa nagyon meglepŇĎ volt, de rettentŇĎen √©lvezt√ľk, mert egy addig ismeretlen szabads√°gfokot jelzett sz√°munkra. Tetszett, hogy egy vil√°gl√°tott, idŇĎsebb ember, aki humornak tartja az √©letet, mindenben partnernek tekint benn√ľnket. Az elsŇĎ idŇĎszakra √ļgy eml√©kszem, hogy nagyon boh√≥k√°s, boh√©m √©vek voltak. Zoli vezet√©s√©vel √≥ri√°si bulikat rendezt√ľnk, kocsm√°ztunk, √©lvezt√ľk az √©letet. Szinte istenk√©nt tekintett√ľnk fel r√°! A pr√≥b√°k is nagyon vid√°m hangulatban zajlottak, sokat anekdot√°zott. Im√°dta a szabados, pezsgŇĎ k√∂zeget, ebben tudott igaz√°n √∂nfeledten √©s kreat√≠van alkotni. Bokor Roland √©s Kr√°mer Gy√∂rgy hamar kiv√°ltak az egy√ľttesbŇĎl, mert Zoli sokkal erŇĎsebb egy√©nis√©g volt, √©s a t√°rsulat egy√©rtelmŇĪen ŇĎt fogadta el vezetŇĎnek.

Hogy érezted magad a városban?

Mint egy idegen turista. Abban, hogy Szegedet v√°lasztottam, picit tal√°n az is k√∂zrej√°tszott, hogy tizennyolc √©ves koromig a csal√°dommal √©ltem. Mindig nagyon szabad voltam, m√©gis erŇĎs v√°gy √©lt bennem, hogy a kellemes, meleg csal√°di f√©szekbŇĎl kirep√ľljek, √©s egyed√ľl, k√∂t√∂tts√©gektŇĎl mentesen √©ljek. √ögy gondoltam, Szeged el√©g messze van BudapesttŇĎl, itt saj√°t lak√°st kapok, meg√©ri idej√∂nni. Sok√°ig semmit sem tudtam a v√°rosr√≥l, szinte az eg√©sz √©letem a sz√≠nh√°zban zajlott, a lak√°somba csak aludni j√°rtam. Minden h√©tv√©g√©n vittem haza a szennyest, majdnem √ļgy √©ltem Szegeden, mint az itt tanul√≥ egyetemist√°k. Ez az √°llapot j√≥ n√©h√°ny √©vig eltartott.

Hogyan vetŇĎd√∂tt fel, hogy koreogr√°fusk√©nt is kipr√≥b√°ld magad?

M√°r az elsŇĎ √©v ut√°n √©lt ez a v√°gy bennem. Konkr√©tan nem k√©sz√ľltem egyetlen produkci√≥val sem, de sokf√©le zen√©t hallgattam, voltak kisebb-nagyobb terveim. Imre Zoli vette √©szre bennem a koreogr√°fusi v√©n√°t, √©s 1990 nyar√°n ŇĎ ind√≠tott el ezen az √ļton. A CsepŇĪr√°g√≥ Sz√≠n√©szfesztiv√°lra h√°rom h√©t alatt kellett valamit kital√°lnom. √ćgy sz√ľletett meg a Sz√ľks√©gi t√°ncok c√≠mŇĪ nyolcperces etŇĪd√∂m. Ennek a kis n√©pt√°ncpar√≥di√°nak szerencs√©re √≥ri√°si sikere volt, ami nagy motiv√°ci√≥t jelentett. √ögy √©reztem, a t√°ncol√°s mellett folytatnom kell a koreograf√°l√°st is. Az egy√ľttesen bel√ľl Pataki Andr√°ssal k√∂z√∂sen l√©trehoztuk a St√ļdi√≥balettet, saj√°t bemutat√≥kat tartottunk. Ehhez a kreat√≠v √∂nszervezŇĎdŇĎ k√∂rh√∂z sz√≠vesen csatlakoztak a koll√©g√°k is, √∂r√∂mmel pr√≥b√°ltak vel√ľnk a tapasztaltabb, neves t√°ncosok, k√∂zt√ľk p√©ld√°ul Zarn√≥czai Gizi.

Hogyan fogadta ezeket a szárnypróbálgatásokat Imre Zoltán? Nem volt benne szakmai féltékenység?

√Ėnzetlen√ľl t√°mogatott benn√ľnket, sohasem √©rezt√ľk, hogy f√©lt√©keny lett volna. M√°r a st√ļdi√≥balett elsŇĎ √©ve ut√°n felaj√°nlotta, hogy csin√°ljak az egy√ľttesnek egy nagyobb darabot. Ez √≥ri√°si kih√≠v√°s volt. Ekkor sz√ľletett meg az elsŇĎ nagy koreogr√°fi√°m, A k√©pzelet √≥r√°ja. JelentŇĎs siker volt, b√°r ma m√°r nem tetszik annyira, ha visszan√©zem vide√≥r√≥l. Akkoriban azonban √ļjszerŇĪen hatott, Philip Glass zen√©ivel, √©s azzal a furcsa hangulattal, ami szinte sug√°rzott belŇĎle. EttŇĎl kezdve Zoli m√©g jobban b√≠ztatott √©s t√°mogatott, majdnem mindegyik bemutat√≥nkra k√©sz√≠thettem egy koreogr√°fi√°t. Ez hatalmas lehetŇĎs√©g volt sz√°momra, egyre jobban izgatott ez a fajta alkot√≥munka.

V√©lem√©nyed szerint Imre Zolt√°n mŇĪvei √©s a saj√°t darabjaid miben k√ľl√∂nb√∂ztek legink√°bb?

A koreogr√°fusi elk√©pzel√©seinkben nem volt d√∂ntŇĎ k√ľl√∂nbs√©g, ink√°bb csak az l√°tszott a mŇĪveinken, hogy m√°sik gener√°ci√≥hoz tartozunk. √Čn nagy lend√ľlettel a leg√ļjabb technik√°k, ir√°nyzatok, zenei st√≠lusok fel√© nyitottam, s ezzel √ļj erŇĎt k√©pviseltem az egy√ľttesben. Zoli pedig egy nagyon sokat tapasztalt idŇĎsebb gener√°ci√≥hoz tartozott. A formanyelve kicsit r√©gebbi, √©s a klasszikus hagyom√°nyokhoz jobban k√∂tŇĎdŇĎ volt. Ugyanakkor roppant nyitott volt a leg√ļjabb t√∂rekv√©sek ir√°nt is, ŇĎ h√≠vta Szegedre Matthew Hawkinst, az angol avantg√°rd egyik legmer√©szebb, √©lvonalbeli koreogr√°fus√°t, a finn Jorma Uotinent √©s Roberto Galvant, akik az eur√≥pai t√°ncsz√≠nh√°z legmodernebb vonal√°t k√©pviselt√©k. Mik√∂zben lehetŇĎs√©get adott nekik, pontosan tudta, hogy ŇĎ egy m√°sik sz√≠nh√°zi gondolkod√°si m√≥dot √©s formavil√°got k√©pvisel.

Mi az, amit tŇĎle tanult√°l?

Ňź is improvizat√≠v alkat√ļ mŇĪv√©sz volt, ezt √©n is √°tvettem tŇĎle. Sajnos, √©n is csak a balett-teremben tudok dolgozni. Sok√°ig elsŇĎ asszisztense voltam, r√©szt vettem a darabjai kidolgoz√°s√°ban. Hozz√°szoktam ahhoz a munkam√≥dszerhez, hogy a pr√≥bateremben az improviz√°ci√≥k sor√°n alakul ki a koreogr√°fia. Ez nagyon megnehez√≠ti a munk√°t, mert lassabb temp√≥t ig√©nyel. A profi koreogr√°fusok jelentŇĎs r√©sze elŇĎre felk√©sz√ľl, k√©sz l√©p√©sanyaggal j√∂n. Erre √©n k√©ptelen vagyok, nem tudok egyed√ľl koreograf√°lni. Sz√ľks√©gem van r√°, hogy ott legyenek velem a t√°ncosok, √©s lem√°solj√°k a l√©p√©seket a l√°bamr√≥l.

Hogyan emlékszel Imre Zoltán távozására?

Olyan r√©gen volt, hogy az szinte m√°r t√∂rt√©nelem. Imre Zolit mindig is a mesteremnek tartottam, sohasem volt k√∂z√∂tt√ľnk szem√©lyes konfliktus, az utols√≥ pillanatig az asszisztense voltam. Sajn√°ltam, hogy annyira s√©relmesen alakult a t√°voz√°sa. Akkoriban meglehetŇĎsen viharos √©veket √©lt a Szegedi Nemzeti Sz√≠nh√°z. N√©h√°ny √©vvel kor√°bban zajlott a Ruszt-botr√°ny, amelyben mi is szimpatiz√°nsok voltunk, √©s majdnem elment√ľnk SzegedrŇĎl. √ögy √©rezt√ľk, ez egy olyan v√°ros, ahonnan menek√ľlni kell. V√©g√ľl m√©gis maradtunk. Amikor Kormos Tibor lett a Szegedi Nemzeti Sz√≠nh√°z igazgat√≥ja, mindennaposs√° v√°ltak a konfliktusok, a hangos vit√°k. Zoli egy √©v ut√°n feladta, mert t√∂nkretette az idegeit a kialakult megal√°z√≥ helyzet. A v√°rosnak nem lett volna szabad megengednie, hogy a sz√≠nh√°zi szakm√°ban ismeretlen senkinek sz√°m√≠t√≥ igazgat√≥ egy olyan rang√ļ mŇĪv√©sszel, mint Imre Zolt√°n, √≠gy b√°nhasson.

Akadt, aki akkoriban √ļgy fogalmazott, marad√°sotok fel√©rt Imre Zolt√°n h√°tba d√∂f√©s√©vel...

Amikor Zoli felmondott, evidensnek gondolta, hogy a csapata is vele megy. Mi elŇĎtte m√°r szervezkedt√ľnk Pataki Andr√°ssal, mert szerett√ľnk volna Pesten egy saj√°t, √ļj egy√ľttest l√©trehozni. Az is igaz, hogy Zolit ebbe m√°r nem h√≠vtuk volna meg. Ez azonban nem okozott volna s√©rtetts√©get. A pesti t√°rsulatalap√≠t√°shoz nem siker√ľlt el√©g p√©nzt √∂sszeszedn√ľnk, ez√©rt √ļgy gondoltuk, ha Zoli t√°vozik SzegedrŇĎl, mi √°tvessz√ľk az egy√ľttes ir√°ny√≠t√°s√°t. √ögy √©rezt√ľk, meg kell menten√ľnk a t√°rsulatot. Nagy luxus lett volna egy k√∂lts√©gvet√©ssel, pr√≥bateremmel, j√°tsz√≥helyekkel rendelkezŇĎ bevezetett egy√ľttest egyszerŇĪen sz√©lnek ereszteni. Zoli nagyon megb√°nt√≥dott, sŇĎt megs√©rtŇĎd√∂tt, ami√©rt nem tartottunk vele, hiszen ŇĎ mindent itt hagyott, amit hat √©v alatt fel√©p√≠tett. S√©rtetts√©ge k√©sŇĎbb is alig enyh√ľlt. √Čvek teltek el, mire elj√∂tt megn√©zni egy-egy elŇĎad√°sunkat. Ekkor m√°r besz√©lgett√ľnk, de a kapcsolatunk sohasem tudott √ļjra igaz√°n nyitott√° √©s ŇĎszint√©n bar√°tiv√° v√°lni. Ennek ellen√©re ma is √ļgy l√°tom, j√≥l d√∂nt√∂tt√ľnk. Meg kellett menten√ľnk az egy√ľttest, r√°ad√°sul lehetŇĎs√©get kaptunk arra, hogy megval√≥s√≠tsuk elk√©pzel√©s√ľnket, kialak√≠thattunk egy kort√°rs arculat√ļ t√°rsulatot. Az utols√≥ √©vben¬†-- mialatt Imre Zoli vend√©gk√©nt Pesten koreograf√°lt¬†-- Pataki Andr√°ssal egy√©bk√©nt is szinte m√°r mi vitt√ľk az egy√ľttes √ľgyeit. Zoli t√°voz√°sa ut√°n Szegedi Kort√°rs Balett n√©ven √ļjj√°szervezt√ľk a t√°rsulatot, √ļj t√°ncosokat szerzŇĎdtett√ľnk, n√©h√°nyat k√ľlf√∂ldrŇĎl is.

Imre Zolt√°nnal a vezetŇĎ t√°ncosok k√∂z√ľl is t√°voztak n√©h√°nyan...

Ennek t√∂bb oka is lehetett. Bodor Johanna, Fekete H√©di √©s P√©ntek Kata nem k√∂tŇĎdtek t√ļl szorosan a v√°roshoz, tal√°n eleg√ľk volt m√°r a vid√©ken √©l√©sbŇĎl, az ezzel j√°r√≥ k√∂t√∂tts√©gekbŇĎl, √©s Zolira is tekintettel voltak. √Čn viszont akkorra m√°r itthon √©reztem magam Szegeden, belaktam a v√°rost.

Mi a legnagyobb k√ľl√∂nbs√©g az egykori Szegedi Balett √©s a Szegedi Kort√°rs Balett arculata k√∂z√∂tt?

Mindig meghat√°roz√≥ a vezetŇĎ koreogr√°fus tev√©kenys√©ge, ugyanakkor az is, kiket h√≠v meg vend√©gnek. Kor√°bban Imre Zoli darabjai abszol√ļt m√≥don meghat√°rozt√°k az egy√ľttes arculat√°t. T√°voz√°sa ut√°n √©n k√©sz√≠tettem a legt√∂bb darabot. Ez el√©g jelentŇĎs k√ľl√∂nbs√©g, hiszen k√©t meglehetŇĎsen elt√©rŇĎ alkat√ļ alkot√≥r√≥l van sz√≥. Olyan vend√©gkoreogr√°fusokat h√≠vtam¬†-- elsŇĎk√©nt a Requiemet bemutat√≥ Roberto Galvant --, akik az √©n gener√°ci√≥mhoz √°lltak k√∂zelebb, √©s a kort√°rs t√°nc legprogressz√≠vabb ir√°ny√°t k√©pviselt√©k. Ilyen volt az izraeli Itzik Galili, aki az √ļjszerŇĪ M√°z c√≠mŇĪ darabj√°val aratott sikert, A sz√©pia mosoly√°t sz√≠npadra √°ll√≠t√≥ angol Ben Craft, vagy a nagyon fiatal Vera Sander, aki A l√©tez√©s helyett... c√≠mŇĪ darabot koreograf√°lta.

Mintha az egy√ľttes k√ľlf√∂ldi bemutatkoz√°sai is ekkor sokasodtak volna meg.

M√°r Imre Zolt√°nnal is nagyon sokat utaztunk, eml√©kezetes turn√©ink voltak. Term√©szetesen mi is igyekezt√ľnk min√©l t√∂bbf√©l√© bemutatkozni. PR-szempontb√≥l is nagyon fontosak voltak a k√ľlf√∂ldi vend√©gszerepl√©sek, mert megismertek benn√ľnket, √©s a v√°rosnak is j√≥ rekl√°mot csin√°ltunk. Itthon k√∂zz√©tett√ľk a k√ľlf√∂ldi kritik√°kat, mert szerett√ľk volna, ha a szegedi k√∂z√∂ns√©g is tudja, hogy nemzetk√∂zi m√©rc√©vel m√©rve is rangos az egy√ľttes√ľnk. Nagyon fontosnak tartom, hogy egy ilyen kisv√°rosban, mint Szeged, folymatosan jelen legy√ľnk az √≠rott √©s elektronikus m√©di√°ban, mindig tudj√°k a n√©zŇĎk, hogy √©pp mit csin√°lunk. Mindig nagyon tudatosan igyekezt√ľnk egy vid√°m, kellemes, sikeres t√°rsas√°g benyom√°s√°t kelteni, sohasem panaszkodtunk az elm√ļlt √©vekben.

Hol tart ma a Szegedi Kort√°rs Balett?

M√°ra olyan sikereket √©rt√ľnk el, amelyek rangot, h√≠rnevet hoztak. Folyamatosan siker√ľlt olyan produkci√≥kat l√©trehoznunk, amelyekkel mindig valami √ļjat, meglepŇĎt adtunk, ugyanakkor tartani tudtuk a m√°r el√©rt sz√≠nvonalat. M√°s hazai v√°rosokban is egyre ink√°bb kezd megismerni benn√ľnket a k√∂z√∂ns√©g, s azt rem√©lem, hogy p√©ld√°ul a Homo Ludens telev√≠zi√≥s k√∂zvet√≠t√©s√©nek k√∂sz√∂nhetŇĎen az orsz√°g minden t√°j√°n vannak, akik megjegyezt√©k a nev√ľnket.

Balett, kort√°rs t√°nc, t√°ncsz√≠nh√°z, mozg√°ssz√≠nh√°z. Sokf√©lek√©pp nevezhetŇĎ, amit csin√°ltok.

Nem tartom fontosnak ezeket a skatuly√°kat, egyre jobban igyekszem elz√°rk√≥zni az elŇĎl, hogy valamelyikbe is feleslegesen beszor√≠tsam, amit csin√°lunk. EgyszerŇĪen sz√≠nh√°znak szeretn√©m nevezni. Szerintem ma a magyar t√°ncszakma nem j√≥l mŇĪk√∂dik, ez√©rt szeretek kil√≥gni belŇĎle a beskatuly√°zhatatlan mŇĪveimmel is. Ink√°bb azt tartom fontosnak, hogy amit csin√°lunk, rendk√≠v√ľli n√©pszerŇĪs√©gnek √∂rvend Szegeden. Az√©rt is neh√©z rendszerbe illeszteni a darabjaimat, mert roppant k√ľl√∂nb√∂zŇĎek. A Tri√≥ra p√©ld√°ul azt mondhatj√°k, igazi kort√°rs koreogr√°fia, a Trallal√°t viszont √ļgy is meghat√°rozhatj√°k: t√∂m√©ny boh√≥ckod√°s, kev√©s mozg√°ssal sok sz√≠n√©szked√©ssel. A Homo Ludens pedig kort√°rs √©s akrobatikus t√°ncelemeket tartalmaz√≥ elgondolkodtat√≥ √©s hat√°sos vicc. Azt tartom ink√°bb fontosabbnak a darabjaimban, hogy mindegyik nagyon emberk√∂zeli. Ez√©rt szeretik a n√©zŇĎk. Olyanok, mint amilyen --¬†rem√©lem --¬†√©n is vagyok: bar√°ts√°gosak, mosolyg√≥sak, szeretnival√≥k.

Mennyire vannak ezek a produkciók szinkronban a kortárs nyugat-európai táncszínházi törekvésekkel?

Egy ideig igyekeztem figyelni, hogy milyen ir√°nyzatok, milyen st√≠lusok uralkodnak k√ľlf√∂ld√∂n. An√©lk√ľl, hogy k√∂vettem volna ŇĎket, hat√°ssal voltak az √©n munk√°imra is. Eleinte t√∂rekedtem arra, hogy mi is csatlakozzunk a fŇĎ √°ramlatokhoz, mert azt hittem, az√°ltal nyugat-eur√≥pai szintŇĪ elŇĎad√°sokat hozhatunk l√©tre. Hamar r√°j√∂ttem, hogy nekem ez nem megy, hiszen √©n egy magyar koreogr√°fus vagyok. M√°s kult√ļr√°b√≥l sz√°rmazom, m√°s gondolataim vannak, m√°s a mentalit√°som, √≠gy m√°sok lesznek a mŇĪveim is. Nem rosszabbak, nem porosabbak vagy nem kev√©sb√© modernek, egyszerŇĪen m√°sok. Az is igaz, m√°r nem is tetszik annyira a mai nyugat-eur√≥pai t√°nc√©let. Ki√ľresedettnek, tematik√°j√°ban sokszor felsz√≠nesnek, meglehetŇĎsen lil√°nak √©rzem. T√°vol √°llok m√°r tŇĎle, hiszen sem lila, sem pedig avantg√°rd nem vagyok. Ink√°bb sz√≥rakoztatni √©s elgondolkodtatni szeretn√©k. Olyan tot√°lis sz√≠nh√°zi √©lm√©nyt ny√ļjtani, amely j√≥val √∂sszetettebb ann√°l, hogy csak a t√°nc felŇĎl k√∂zel√≠tsem meg. A mozg√°s csak az egyik eleme a t√°ncsz√≠nh√°zi √©lm√©nynek. Fontos szerepet kap benne a komplex sz√≠nh√°zi l√°tv√°ny, a f√©ny- √©s hangeffektek, a kidolgozott sz√≠n√©szi j√°t√©k. Ezek mind szerves r√©szei a darabjaimnak, √≠gy amit mostan√°ban csin√°lok, erŇĎsen el√ľt a nyugati trendtŇĎl. De √ļgy hiszem, ez csak elŇĎny√©re v√°lik √©s erŇĎss√©ge a t√°rsulatunknak. Olyan egy√©ni vonalat k√©pvisel√ľnk, amit m√°shol, m√°st√≥l nem lehet l√°tni. Ma m√°r egy√©bk√©nt is nagyon neh√©z meghat√°rozni ir√°nyzatokat, semmilyen mŇĪv√©szeti √°gban, √≠gy a t√°ncban sincsenek egys√©ges nagy st√≠lusok. Helyett√ľk maxim√°lisan az alkot√≥ szubjektuma uralja a mŇĪveket. Nem csatlakozunk egy-egy ir√°nyzathoz, hanem mindegyikbŇĎl √°tvessz√ľk, felhaszn√°ljuk a nek√ľnk tetszŇĎ elemeket, √©s magunkban √∂sszegy√ļrva pr√≥b√°lunk √ļj minŇĎs√©get teremteni. Az elm√ļlt √©vekben sok mindent megtanultam, magamba sz√≠vtam, amikor dolgozom, ezekhez hozz√°adva a saj√°t gondolataimat k√©sz√≠tem el a koreogr√°fi√°m.

Meddig lehet t√°g√≠tani a t√°ncsz√≠nh√°z ma megszokott hat√°rait? Elk√©pzelhetŇĎ, hogy egyszer majd pr√≥z√°t is mondotok, net√°n √©nekeltek?

Nem hiszem, hogy produkci√≥inkban a pr√≥z√°nak is sz√ľks√©ges lenne megjelennie, b√°r a Trallal√°ban p√©ld√°ul rengeteg ¬Ąsz√∂veg" volt. Az a fajta cirkuszi pr√≥za, amely a zene m√∂g√∂tti term√©szetes besz√©d. Nem √©rthetŇĎ sz√∂veg, hanem csak hangulati elem. P√©ld√°ul az √°llatidom√°rok ki√°lt√°sai. Egy√©bk√©nt azt gondolom, nincsenek hat√°rok, korl√°tok. A darab mondanival√≥ja hat√°rozza meg, hogy milyen eszk√∂z√∂kkel fejez√ľnk ki valamit, azaz a tartalomhoz alak√≠tjuk ki a form√°t, a nyelvezetet. Ha cirkuszt j√°tszunk, mint a Trallal√°ban, akkor azoknak az eszk√∂z√∂knek is bele kell ker√ľlni√ľk az elŇĎad√°sba, amelyek egy cirkuszban haszn√°latosak. Ezzel pedig m√°ris messzire jutottunk azokt√≥l a hat√°rokt√≥l, amelyek a kort√°rs t√°ncban megszokottak.

Melyik darabodat tartod a legsikeresebbnek?

A S√°rembert nagyon szeretem, komoly, √©rett munk√°mnak tartom. A m√°sik a komplex sz√≠nh√°zi √©lm√©nyt ny√ļjt√≥ Szil√°nkok, ami egy speci√°lis d√≠szlettel, kifejezetten hozz√° kompon√°lt zen√©vel sz√≠nre vitt nagyon agressz√≠v darab. Nagyon kedvelem a Homo Ludenst is, ami ugyan nem t√∂k√©letes, de szeretnival√≥.

M√°r a St√ļdi√≥balett idej√©n lelkes t√∂rzsk√∂z√∂ns√©g alakult ki a t√°rsulat k√∂r√ľl. Mennyire befoly√°sol a v√©lem√©ny√ľk, √≠zl√©s√ľk?

Akkoriban nem nagyon foglalkoztam ezzel. Az a t√©ves meggyŇĎzŇĎd√©sem volt, hogy a modern t√°ncsz√≠nh√°z egy szŇĪk √©rtelmis√©gi r√©tegnek sz√≥l√≥ elit mŇĪfaj, amit csak kevesen √©rthetnek √©s √©lvezhetnek. K√©sŇĎbb r√°j√∂ttem, hogy ez nagy t√©ved√©s. Amikor m√°r √©n √©p√≠thettem a reperto√°rt, s ezzel tudatosan alak√≠thattam a t√°rsulat arculat√°t, az elvontabb produkci√≥k mellett igyekeztem popul√°risabbakat is l√©trehozni. A balettegy√ľttes is a Szegedi Nemzeti Sz√≠nh√°z r√©sze, nem hagyhat benn√ľnket hidegen a n√©zŇĎk v√©lem√©nye. Kis t√ļlz√°ssal azt is mondhatn√°m: az√©rt kapom a p√©nzem, hogy a szegedi k√∂z√∂ns√©get sz√≥rakoztassam. Rem√©lem, az√©rt is, hogy a mŇĪv√©szetemet kibontakoztassam. A kettŇĎnek valahol tal√°lkoznia kell. Egy √∂nzŇĎ szempont is motiv√°l: szeretem, ha siker van, ha el√©gedetten tapsol a k√∂z√∂ns√©g. Minden √©vadban igyeksz√ľnk egy elgondolkodtat√≥bb, filozofikusabb √©s egy popul√°risabb jellegŇĪ bemutat√≥t tartani. Ebben az √©vadban az Apres moi¬†-- Tor c√≠mŇĪ est√ľnk a k√∂d√∂sebb, absztraktabb ir√°nyt k√©pviselte, a m√°rciusi bemutat√≥n szereplŇĎ darabom, a Toj√°selm√©let a lend√ľletesebb, vid√°mabb, n√©pszerŇĪbb vonalat.

A Tor c√≠mŇĪ darabodat egy nem szegedi vend√©gemmel l√°ttam, aki nem ismeri a t√°rsulatot. Az elŇĎad√°s ut√°n azt k√©rdezte: a koreogr√°fus egy depressz√≠v, mag√°bafordul√≥ ember?

Azt gondolom, a szem√©lyis√©gem legal√°bb olyan √∂sszetett, mint az a sokf√©le darab, amit eddig csin√°ltam. √Ėnmagamb√≥l √©p√≠tkezŇĎ mŇĪv√©sz vagyok, egyed√ľl dolgozom, magam tal√°lom ki a darabjaim szerkezet√©t, √©n √≠rom a t√∂rt√©neteket, a d√≠szlet √©s a jelmez elk√©sz√≠t√©s√©hez is √©n adok ir√°nymutat√°st. Sok olyan darabom sz√ľletett, amelynek egy fŇĎszereplŇĎje van, s ez majdnem mindig kicsit √©n vagyok. A legfontosabb t√©m√°im: a mŇĪv√©sz √©s a vil√°g kapcsolata, valamint a szerelem keres√©se. Ugyan√ļgy vagyok homo ludens, mint ahogyan depressz√≠v, mag√°nyos farkas is, akinek ugyan√ļgy megvannak a mindennapi gondolatai a bajair√≥l, mint b√°rki m√°snak. A Torban a mozg√°ssal √©s k√©pzŇĎmŇĪv√©szeti ihletetts√©gŇĪ √©lŇĎk√©pekkel ink√°bb vizu√°lis √©lm√©nyt szerettem volna ny√ļjtani. A v√©rrel √ľtve festŇĎ f√©rfiak √©s a v√©res ruh√°j√°t √°ztat√≥ menyasszony k√©pe ugyan bonyolult, de nagyon hat√°sos. Azt gondolom, nem kell felt√©tlen√ľl mindenre konkr√©t magyar√°zatot, √©rtelmez√©st tal√°lni.

T√°ncosk√©nt hogyan l√°tod a helyed, szerepk√∂r√∂d az egy√ľttesben?

Neh√©z megtal√°lnom a helyem, ugyanis ha sz√≠npadra l√©pek¬†--¬†m√°r csak a m√©reteim √©s a kopaszs√°gom miatt is --, r√∂gt√∂n domin√°ns szereplŇĎv√© v√°lok, nem nagyon figyelnek m√°sokra. Ha a k√∂z√©psŇĎ sorba ker√ľl√∂k, akkor is elŇĎfordulhat, hogy elnyomom az elŇĎttem t√°ncol√≥kat, √©s √©n leszek a fŇĎszereplŇĎ.

Fontos számodra, hogy táncosként továbbra is színpadra lépj?

Igen, mert im√°dok sz√≠npadon lenni. A sz√≠npadi siker sokkal k√∂zvetlenebb√ľl √©rint, mint az alkot√≥i. Nagyon bosszant, hogy mik√∂zben 30 √©ves lettem, sz√°z kil√≥ra h√≠ztam. Elhat√°roztam, hogy a m√°rciusi bemutat√≥ ut√°n leadom a felesleget, mert egyszer m√©g sz√≠npadra szeretn√©k √°llni f√©lmeztelen√ľl.

Amikor nemr√©giben vezetŇĎv√°lt√°s t√∂rt√©nt a Szegedi Nemzeti Sz√≠nh√°zban, a legbiztosabb tagozatnak a balett tŇĪnt, hiszen mindegyik p√°ly√°z√≥ kijelentette, ott nincs sz√ľks√©g v√°ltoz√°sra.

Amikor megtudtam, hogy az √∂sszes p√°ly√°z√≥ elk√©pzel√©seiben szerepelek, megnyugodtam. Ezzel tulajdonk√©ppen azt mondt√°k ki, hogy az egy√ľttes√ľnk j√≥l mŇĪk√∂dik, sz√ľks√©ge van r√° a v√°rosnak. Tavaly szakmailag is nagyon sikeres √©vet z√°rtunk, az I. Magyar T√°ncmŇĪv√©szeti Fesztiv√°lon a Szil√°nkok c√≠mŇĪ elŇĎad√°sunk elnyerte a fŇĎd√≠jat, vagyis a legjobb produkci√≥ d√≠j√°t, √©n pedig a legjobb modern f√©rfi t√°ncos d√≠j√°t. A Homo Ludens megkapta a Nemzetk√∂zi T√°ncvideo Filmfesztiv√°lon a legjobb koreogr√°fia d√≠j√°t. Az igazgat√≥i posztra p√°ly√°z√≥k ezeket a sikereket elismert√©k. J√≥l l√°tt√°k, hogy egy ekkora egy√ľttest elsŇĎsorban a vezetŇĎje tart √∂ssze, azaz, ha ŇĎ t√°vozna, val√≥sz√≠nŇĪleg vele menn√©nek a t√°ncosai is, akik nem egy sz√≠nh√°z√©p√ľlethez, hanem az arculatot meghat√°roz√≥ koreogr√°fushoz k√∂tŇĎdnek. A v√°laszt√°si cirkusz kicsit megd√∂bbentett, mert egy√©rtelmŇĪen kider√ľlt sz√°momra, hogy borzalmasan kem√©ny politikai csat√°roz√°s sz√≠nhelye a sz√≠nh√°z. Nagyon f√°jdalmasnak tartom, √©s rossz tendenci√°nak, hogy a sz√≠nh√°zra √ļgy tekintenek a politikusok, mint egy strat√©giai pontra, a kult√ļra v√°r√°ra, amit a hadj√°ratban be kell venni, el kell foglalni. Fontos, hogy ott is a mi ember√ľnk √ľlj√∂n, √≠gy ott is befoly√°sunk legyen. Ezt a jelens√©get ismerj√ľk, mindenhol k√°dernek kell lenni. Nem a FideszrŇĎl besz√©lek, hiszen mindegyik p√°rt ezt csin√°ln√°. A sz√≠nh√°zigazgat√≥ kiv√°laszt√°sa persze mindig is politikai lobbyz√°s eredm√©nye volt, ez mind√∂ssze csak az√©rt baj, mert ha m√°r megkezdŇĎdik az √ļj vezetŇĎvel a munka, akkor vajon mennyire hagyj√°k a sz√≠nh√°zat szabadon √©s √∂n√°ll√≥an dolgozni. Ennek az √©p√ľletnek¬†-- ak√°rmennyire is √∂nkorm√°nyzati int√©zm√©ny¬†-- belsŇĎ t√∂rv√©nyei vannak. Itt mŇĪv√©szeti ir√°ny√≠t√°snak kell lennie, itt √©rtenie kell a sz√≠nh√°zi szakm√°hoz a vezetŇĎnek. Az √ļj igazgat√≥, Korognai K√°roly szerencs√©re sz√≠nh√°zi ember, ezzel kapcsolatban nincsenek f√©lelmeim. Rem√©lem, hogy olyan belsŇĎ szakmai munka indul el, ami f√ľggetlen a v√°ros vezet√©s√©tŇĎl. A besz√©lget√©seink alapj√°n azt mondhatom, bizakodhatunk. Ha j√≥l siker√ľl az indul√°s, akkor norm√°lis √∂t esztendŇĎnek n√©zhet√ľnk el√©be, ami el√©g hossz√ļ idŇĎszak ahhoz, hogy elŇĎre tervezhess√ľk a munk√°t. Sz√°momra k√ľl√∂n √∂r√∂m, √©s az egy√ľttes√ľnk sikerek√©nt k√∂nyvelem el, hogy Pataki Andr√°s bar√°tom helyismeret√©vel, tapasztalataival seg√≠ti Korognai K√°roly munk√°j√°t. Andr√°ssal t√≠z √©ve dolgozom egy√ľtt, ŇĎ sem szegedi, √©n sem, de ez a d√∂nt√©s azt jelzi, elfogadott a v√°ros benn√ľnket szegedinek. Amellett, hogy Andr√°s igazgat√≥-helyettesk√©nt dolgozik, a balettegy√ľttes igazgat√≥ja is marad, s azt rem√©lem, ez√°ltal a mi lehetŇĎs√©geink ha nem is javulnak, legal√°bbis v√°ltozatlanok maradnak.

√Āltal√°ban 10-12 √©vig tart, am√≠g egy egy√ľttes a megalakul√°sa ut√°n eljut a cs√ļcsra...

Az √©n idŇĎsz√°m√≠t√°som a Szegedi Kort√°rs Balett 1993-as l√©trej√∂tt√©vel kezdŇĎdik. √ögy √©rzem, az egy√ľttes most nagyon j√≥ form√°j√°t mutatja, folyamatos munk√°ban, √°lland√≥ alkot√≥i st√°diumban vagyunk. Nem hiszem, hogy most egy olyan v√°laszvonalhoz √©rkezt√ľnk volna, amikor komoly v√°ltoz√°sokr√≥l kellene d√∂nten√ľnk. JelentŇĎs reperto√°r √°ll m√∂g√∂tt√ľnk, az ut√≥bbi √©vek legfontosabb mŇĪveit nem felejtj√ľk el. Igyeksz√ľnk ŇĎket mŇĪsoron tartani, √©s min√©l t√∂bbet j√°tszani. Nemcsak Szegeden, hanem Budapesten √©s m√°s nagyobb vid√©ki v√°rosokban is. Budapestet, az orsz√°g v√≠zfej√©t nem lehet megker√ľlni. Ha ott nem vagyunk jelen, akkor kies√ľnk a mŇĪv√©szeti √©let v√©rkering√©s√©bŇĎl, nem tudunk nemzetk√∂zi kapcsolatokra szert tenni, √©s olyan k√∂zponti p√©nzeket megszerezni, amelyekre pedig sz√ľks√©g√ľnk van. Szeged sz√°m√°ra sem √©rdektelen, hogy az orsz√°gos m√©di√°ban is rendszeresen megjelen√ľnk, √©s k√∂zismertt√© v√°lik, hogy ebben a v√°rosban egy nemzetk√∂zi sz√≠nvonal√ļ balettegy√ľttes mŇĪk√∂dik. Szakmailag is fontos a budapesti megjelen√©s, ez√©rt folyamatoss√° szeretn√©nk tenni. A Th√°lia Sz√≠nh√°zzal folytatunk t√°rgyal√°sokat a havi rendszeress√©gŇĪ j√°tsz√°sr√≥l. Ez sokkal nagyobb nyitotts√°got, ismerts√©get jelentene az egy√ľttesnek, m√°rpedig ma az egyik legfontosabb dolog, hogy ismerjenek benn√ľnket. Min√©l t√∂bbsz√∂r l√°tnak, ann√°l jobb. Ma a legnagyobb szt√°rok nem a sz√≠n√©szek, hanem a t√©v√©bemond√≥k, mŇĪsorvezetŇĎk. A rendszeres pesti megjelen√©s√ľnk ellen√©re is szeretn√©nk, ha a szegedi alkot√≥mŇĪhely√ľnk megmaradna. Azt hiszem, Szegednek √ļgy kellene kik√ľldenie, megmutatnia az √©rt√©keit, hogy k√∂zben vissza is v√°rja ŇĎket. Mert sokszor esett abba a hib√°ba, hogy nagyon sok tehets√©g√©rŇĎl elmondhatta, ŇĎ is itt kezdte, de nem itt folytatta. Ink√°bb arra lenne sz√ľks√©g, hogy mindenki szabadon √©lhessen a lehetŇĎs√©gekkel, √©s mik√∂zben sokfel√© megmutatja mag√°t, ismertt√© v√°lik, ak√∂zben mindig hazat√©r. Mint ahogyan Gregor J√≥zsef a New York-i Metropolitanben √©s a Magyar √Āllami Operah√°zban is √©nekel, de szegedi maradt. Ugyan√≠gy vagyok ezzel √©n is, eszem √°g√°ban sincs elmenni. Nemr√©giben megvettem elsŇĎ szegedi h√°zamat, √©s ezent√ļl a v√°ros √°lland√≥ lakosa leszek. Ami√≥ta felnŇĎtt lettem, az √©letem ide k√∂tŇĎdik. Nagyon szeretem Szeged nyugodt, kisv√°rosi hangulat√°t, a gy√∂ny√∂rŇĪ belv√°rost. Fontos sz√°momra, hogy tudom, kit hol keressek, mibŇĎl mennyi van, mit hol int√©zhetek el. Mindenhol ismernek, minden√ľtt t√∂rzsvend√©gnek sz√°m√≠tok.

Hogy l√°tod az egy√ľttesed j√∂vŇĎj√©t?

Hat √©v ut√°n elm√ļlt az a fajta lend√ľlet, ami sok√°ig elŇĎre hajtott. √Ātl√°tom a lehetŇĎs√©geinket, nyugodtabban tekintek a j√∂vŇĎbe. Ha az egy√ľttes stabil, komoly nemzetk√∂zi sikereket k√©pes el√©rni, meg tudja tartani a rangj√°t, akkor √©rdemes tov√°bb csin√°lni. Ha nemzetk√∂zi m√©rce n√©lk√ľli kisv√°rosi balettegy√ľttess√© s√ľllyedn√©nk, az a t√°rsulat hal√°l√°t jelenten√©. Nagyon cs√ļny√°n fogalmazva: olyan minŇĎs√©gŇĪ √°rut kell termeln√ľnk, ami a vil√°gban b√°rhol eladhat√≥.

Hollósi Zsolt

(Tiszat√°j, 1999. √°prilis)

 

 

Hirdetés






Ajánló

Szegedi Nemzeti Színház
Tiszat√°j
Szegedi Tudom√°nyegyetem
M√≥ra Ferenc M√ļzeum
Szegedi Szimfonikus Zenekar
Thealter International
Szeged v√°ros
Szegedi Szabadtéri Játékok
Szegedi Kort√°rs Balett
Somogyi-könyvtár
Szegedi Kisszínház
Szegedi Pinceszínház
:: Hollósi Zsolt 2006 - e-mail : hollosizs@gmail.com
www.hollosizsolt.hu