√Ėn a(z) 577360. l√°togat√≥nk,  √©s 19. a mai napon
   Rovataink: Opera >> Polg√°r L√°szl√≥ >>
  KezdŇĎlap   
  KeresŇĎ   
  Kapcsolat   
   K√©pzŇĎmŇĪv√©szet
   Zene
   Irodalom
   Film
   Tudom√°ny
   Sz√≠nh√°z
   Opera
   T√°nc
   J√≥ helyek...
   In memoriam...
   A k√∂tetrŇĎl
   √Čp√≠t√©szet
   Gregor J√≥zsef
   Husz√°r Lajos: A csend
   Marton √Čva
   P√°l Tam√°s
   Mikl√≥sa Erika
   Rost Andrea
   Polg√°r L√°szl√≥
   Sass Sylvia
   Kovalik Bal√°zs
   B√°nk b√°n a D√≥m t√©ren
   Karik√≥ Ter√©z
   Luk√°cs Gy√∂ngyi
   Kessely√°k Gergely
   Luciano Pavarotti
   Tosca 2008 SzNSZ

www.idokep.hu




Baska


Dubrovnik


Rab
/ Instagram

Beszélgetés Polgár Lászlóval

(1999)

Eml√©kezetes hangversenyt adott Polg√°r L√°szl√≥ opera√©nekes P√°l Anik√≥ kiv√°l√≥ zongorak√≠s√©ret√©vel a Szegedi Zsinag√≥g√°√©rt Alap√≠tv√°ny jav√°ra. A vil√°gh√≠rŇĪ mŇĪv√©sz a dal- √©s operairodalom legszebb darabjaib√≥l √°ll√≠totta √∂ssze mŇĪsor√°t. A zsinag√≥ga k√∂z√∂ns√©g√©t az √©nekes zengŇĎ basszusa √©pp√ļgy mag√°val ragadta, mint a Schubert- √©s Brahms-dalok bensŇĎs√©ges l√≠r√°ja vagy a Mozart-√°ri√°k humora √©s a Verdi-√°ri√°k dr√°m√°ja. Polg√°r L√°szl√≥val a koncert elŇĎtt a Forr√°s Sz√°ll√≥ban besz√©lgett√ľnk.



Ritk√°n hallhatja √∂nt a hazai k√∂z√∂ns√©g, m√°r csak ez√©rt is igazi k√ľl√∂nlegess√©g ez a szegedi koncert...



Az √©v egyik szenz√°ci√≥ja volt A k√©kszak√°ll√ļ herceg v√°r√°b√≥l k√©sz√ľl CD, amelyen Jessye Norman partnerek√©nt a c√≠mszerepet √©nekeli. Hogyan j√∂tt l√©tre a lemez?


A felv√©tel m√©g 1993-ban k√©sz√ľlt, csak Jessye Norman nem engedte megjelentetni ¬Ė joggal-jogtalanul. Szerintem is borzaszt√≥ a mikrofonoz√°sa, ma m√°r √©n is m√°sk√©nt √©nekelek. Bart√≥k oper√°j√°b√≥l egy√©bk√©nt Solti Gy√∂rgy dirig√°l√°s√°val √©s Szab√≥ Istv√°n rendez√©s√©ben egy filmet szerett√ľnk volna forgatni, sajnos a Maestro hal√°la miatt erre nem ker√ľlhetett m√°r sor. Borzaszt√≥an sajn√°lom, mert ezt a szerepet soha, sehol, senkivel nem tudtam √ļgy el√©nekelni, mint Soltival, akivel Londonban, P√°rizsban, Liege-ben is bemutattuk a darabot.


Mi volt Solti titka?



Z√ľrichben √©lŇĎ √©nekesk√©nt milyen ma a kapcsolata a Magyar √Āllami Operah√°zzal?


J√≥. Tagja maradtam. Amennyit tudok, hazaj√°rok. Szeptember 18-√°n √©s 20-√°n p√©ld√°ul k√©t Var√°zsfuvola-elŇĎad√°st √©nekelek az Operah√°z t√°rsulat√°val. V√°rom a pr√≥b√°kat, mert csak rosszakat hallottam a Szikora J√°nos ¬Ė V√°s√°ry Tam√°s nev√©vel f√©mjelzett Th√°lia sz√≠nh√°zbeli produkci√≥r√≥l. Ha nem tetszik a koncepci√≥, akkor nem √°llok be, vagy megpr√≥b√°lom √°talak√≠tani. Sarastro kedvenc szerepeim egyike, nagyon nehezen viselem el, ha m√°sk√©nt kell elŇĎvezetnem, mint az √≠zl√©sem dikt√°ln√°. Szikora J√°nos rendez√©s√©nek kor√°bbi, miskolci v√°ltozat√°t ismertem vide√≥r√≥l. Az nagyon tetszett, ez√©rt mondtam r√∂gt√∂n igent a felk√©r√©sre. Nem tudom, az√≥ta mi v√°ltozott meg az elŇĎad√°sban, amitŇĎl olyan nagy indulatokat v√°ltott ki.


Nemr√©giben jelent meg a Hungaroton Classicn√°l a Mozart-√°ri√°kat tartalmaz√≥ CD-je. A lemez egyik √©rdekess√©ge, hogy nemcsak basszus, hanem t√∂bb n√©pszerŇĪ bariton √°ri√°t is √©nekel rajta. Mi√©rt?


Basszbaritonnak tartom magam, amiben benne van a bariton lehetŇĎs√©ge is. Minden szerepet sz√≠vesen el√©nekelek, ami √∂r√∂met okoz.


A k√∂vetkezŇĎ h√≥napokban milyen feladatokra k√©sz√ľl?


Roppant neh√©z √©s sŇĪrŇĪ √©vadom lesz, szinte csak √ļj szerepeim vannak. √Ām m√©g elŇĎtte a Fesztiv√°lzenekarral r√∂videsen Helsinkibe utazom, ahol a K√©kszak√°ll√ļt √©nekelem, s csak ut√°na kezdŇĎdnek Z√ľrichben Bellini A purit√°nok c√≠mŇĪ oper√°j√°nak pr√≥b√°i. Eddig csak Leporello √©s Gurnemanz szerep√©vel fordult elŇĎ, hogy m√°r a tanul√°s idej√©n boldogs√°got √©s gy√∂ny√∂rŇĪs√©get jelentett. Most ugyanezt √©rzem Giorgi√≥t tanulva. Mintha Bellini nekem √≠rta volna. A purit√°nok ut√°n a Luisa Miller bemutat√≥j√°ra k√©sz√ľl√∂k, majd n√©met√ľl is meg kell tanulnom Gurnemanz szerep√©t, amit nagyp√©nteken √©s h√ļsv√©th√©tfŇĎn √©nekelek majd. Egy √ļj Don Giovanni-produkci√≥ra is k√©sz√ľl√ľnk Z√ľrichben. A dirig√°l√≥ Nicolaus Harnoncourt nemr√©giben azt nyilatkozta, nem tudja m√©g a szereposzt√°st, csak egy biztos: Leporell√≥t Polg√°r L√°szl√≥ √©nekli majd.


Több mint másfél évtizede énekli ezt a szerepet. Ki volt az eddigi Don Giovanni-produkciókban a legkedvesebb karmestere?


Neh√©z a v√°laszt√°s. Tal√°n Nicolaus Harnoncourt, aki erŇĎsen √°talak√≠totta a vil√°gk√©pemet. Aix-en-Provance-ban a ny√°ron megn√©ztem Claudio Abbado Don Giovannij√°t. Harnoncourt ut√°n szinte hallgathatatlan volt az a felfog√°s, amit ŇĎ k√©pviselt. A legmaradand√≥bb √©lm√©nyem egy fantasztikus m√ľncheni zenekari pr√≥ba volt Sir Colin Davis-szel. Az elŇĎad√°s is j√≥ volt, de m√°r nem siker√ľlt ugyanazt az atmoszf√©r√°t megteremteni.


Sokfel√© √©nekelte a vil√°gban a K√©kszak√°ll√ļ szerep√©t is. Mindig magyarul, holott gyakran az angol verzi√≥t is j√°tssz√°k. Mi√©rt ragaszkodik az eredeti sz√∂veghez? Lehet, hogy angolul m√©g nagyobb sikere lenne...


Bart√≥k zen√©je √©s a magyar nyelv zen√©je annyira fedi egym√°st, hogy semmilyen m√°s nyelv nem tudja ugyanazt a hat√°st el√©rni. Zene √©s nyelv olyan erŇĎs koh√©zi√≥ban √©l ebben a darabban, hogy megbont√°s√°t megs√≠nylen√© a darab. A feliratoz√°s m√°r minden nagy operah√°zban megoldott, √≠gy nem jelent nagy neh√©zs√©get a magyar nyelvŇĪ produkci√≥ befogad√°sa sem.


Azt hallottam, mindhárom leánya komolyan muzsikál. Mit árul el róluk?


A legnagyobb le√°nyom, Katalin √©nekel. J√∂vŇĎre v√©gez Baselben. Minden adotts√°ga megvan hozz√°, hogy eg√©szen kiv√°l√≥ szopr√°n v√°lj√©k belŇĎle. A k√∂z√©psŇĎ le√°nyom, Judit zongor√°zik a z√ľrichi konzervat√≥riumban, √Čva, a legkisebb pedig klarin√©tozik √©s szaxofonozik. √Čpp most h√≠ztam p√°r kil√≥t, mert volt egy zenekari t√°bor Salzburgban, ahol ŇĎ j√°tszotta a r√©gi kast√©ly szaxofonsz√≥l√≥j√°t az Egy ki√°ll√≠t√°s k√©peiben.


Nem f√©lti ŇĎket a muzsikusp√°ly√°t√≥l?


Katalin el√© m√©g √∂lf√°kat tettem, hogy elt√©r√≠tsem az √©nekesi p√°ly√°t√≥l. Nem siker√ľlt. Pedig mindent elk√∂vettem, megs√©rtettem, mes√©ltem a neh√©zs√©gekrŇĎl. Hi√°ba. Kitartott.


Milyen tan√°csokat ad nekik?



Tanárként azonban a tanítványainak mégiscsak kell tanácsokat adnia... Mit mond nekik, mi a legfontosabb az énekesi pályához?


A hang. Egy zongor√°t sem lehet billentyŇĪ n√©lk√ľl megsz√≥laltatni. Azut√°n az √©nektechnika. Lehet egy csod√°latos Steinway-zongor√°m, de ez nem jelenti azt, hogy √©n vagyok a legjobb zongorista. Ahhoz elŇĎbb meg kell tanulni rajta olyan szinten j√°tszani. Nem szeretek a n√∂vend√©keimnek sem tan√°csokat adni, ink√°bb a saj√°t p√©ld√°mmal igyekszem r√°juk hatni.


Mi√©rt v√°llalkozott a tan√≠t√°sra? Nemzetk√∂zi rang√ļ mŇĪv√©sz, rendk√≠v√ľl elfoglalt, gondolom, nincs sz√ľks√©ge mell√©kj√∂vedelemre sem; ugyanakkor az oktat√°s sok k√∂t√∂tts√©ggel, teherrel, lemond√°ssal j√°r...


EgyszerŇĪen csak szeretem csin√°lni. A tan√≠t√°s sz√°momra √≥ri√°si √∂r√∂m √©s nagy kiel√©g√ľl√©s, mik√∂zben hallhat√≥an k√∂nny√≠tem a n√∂vend√©keim dolg√°t. M√°sr√©szt tanulva tanulok. Minden √©nekes sz√°m√°ra k√∂telezŇĎv√© tenn√©m a tan√≠t√°st, mert az a legjobb tan√°r. Amikor az √©nekesnek m√°sok sz√°m√°ra is meg kell fogalmaznia a tapasztalatait, akkor arra k√©nyszer√ľl, hogy elŇĎbb √∂nmaga sz√°m√°ra tiszt√°zza √©s megfogalmazza.


Mennyi idŇĎt t√∂lt egy-egy √©vben idehaza?


Sajnos egyre kevesebbet. A foglalkoztatotts√°gom miatt is, √©s anyagi megfontol√°sokb√≥l is. Nagyon sokba ker√ľl nekem, hogy a Magyar √Āllami Operah√°z tagja maradtam. Rengeteg felk√©r√©st elutas√≠tok, mert egy √©vvel elŇĎre bev√°llaltam pesti elŇĎad√°sokat. Itthon ugyanis m√©g sohasem mondtam le semmit.


Z√ľrichbŇĎl figyelve milyennek l√°tja a hazai opera√©letet √©s a magyar k√∂z√©letet?


A butas√°gn√°l csak az irigys√©g nagyobb. Amikor hazaj√∂v√∂k, √ļgy viselkedek, mint egy csill√©s l√≥. Felveszem a szemellenzŇĎmet, tal√°n m√©g a f√ľlemet is bedugom, √©s csin√°lom a dolgomat a legjobb bel√°t√°som szerint. Mert nagyon neh√©z lenne, ha odafigyeln√©k minden megjegyz√©sre, amit esetenk√©nt egyes koll√©g√°kt√≥l kapok. Ha m√©gis hazaj√∂v√∂k, az a becs√ľlet √©s a k√∂z√∂ns√©g miatt van. Nem k√∂nnyŇĪ. Igyekszem meg√©rteni az irigykedŇĎ koll√©g√°kat is, de v√©dekeznem is kell valahogyan. Rem√©lem, a m√°jusi korm√°nyv√°lt√°ssal az orsz√°g √©let√©ben pozit√≠v v√°ltoz√°sok t√∂rt√©nnek. Szurkolok az √ļj csapatnak. H√©t √©s f√©l √©ve dolgozom Z√ľrichben, s √ļgy l√°tom, a sv√°jciak nagyon maguknak val√≥k, nem nagyon foglalkoznak m√°sokkal, √≠gy Magyarorsz√°ggal sem. Az √ľtŇĎk√©pes √©s virulens sv√°jci tŇĎke persze √©rdeklŇĎdik a j√≥ befektet√©si lehetŇĎs√©gek ir√°nt, de azt nem tudom, hogy az utca embere hogy √≠t√©li meg Magyarorsz√°got. A cikkeket olvasva azt tapasztalom, a sv√°jci lapok objektivit√°sra t√∂rekednek, besz√°molnak a fontosabb t√∂rt√©n√©sekrŇĎl. Ugyanazzal a korrekts√©ggel, mint ami Sv√°jcnak is tal√°n legfŇĎbb jellemzŇĎje.


Amikor k√ľlf√∂ld√∂n √©nekel, a Z√ľrichi Operah√°z tagjak√©nt, sv√°jcik√©nt vagy magyar √©nekesk√©nt tartj√°k sz√°mon?


Magyar vagyok, ezért kicsit meg is döbbentem a szegedi koncertem meghívóján, amelyen a nevem alá zárójelbe azt írták: Svájc. Akárhol énekelek, a nevem mellé Magyarországot kapcsolják.

Hangfajának legnagyobb szerepeit már elénekelte, maradt még, amire nagyon vágyik?

Ami√≥ta sz√≠npadon is l√°ttam Massenet Don Quijote c√≠mŇĪ oper√°j√°t, az√≥ta biztos vagyok benne, a b√ļsk√©pŇĪ lovag szerepe lenne a negyedik olyan, amit szinte nekem kompon√°ltak. Pr√≥b√°lom puh√≠tani Szinet√°r Mikl√≥st, hogy mutassuk be Budapesten. Gy√∂ny√∂rŇĪ muzsika √©s kis l√©tsz√°m√ļ szereplŇĎg√°rda sz√ľks√©ges csak hozz√°.



Hollósi Zsolt



Névjegy


1947-ben sz√ľletett Somogyszentp√°lon. A Liszt Ferenc ZenemŇĪv√©szeti FŇĎiskol√°n Kutrucz √Čva n√∂vend√©kek√©nt 1972-ben diplom√°zott. 1972¬Ė1973-ban a Magyar √Āllami Operah√°z √∂szt√∂nd√≠jasa, 1973-t√≥l mag√°n√©nekese. A hetvenes √©vekben sorra megnyerte a rangos nemzetk√∂zi versenyeket: elsŇĎ d√≠jat szerzett a Dvor√°k-, a Schumann-, az Erkel-, a Hugo Wolf- √©s a Pavarotti-√©nekversenyen. A nagy n√©met Wagner-√©nekesn√©l, Hans Hottern√©l k√©pezte mag√°t tov√°bb. Felfedez√©ssz√°mba mentek operah√°zi alak√≠t√°sai, amikor elŇĎsz√∂r mutatkozott be Basilio, Rocco, Sarastro, Osmin √©s Oroverso szerep√©ben. 1981¬Ė82-ben √©nekelte elŇĎsz√∂r k√©t nagy szerep√©t: a K√©kszak√°ll√ļ herceget √©s II. F√ľl√∂p√∂t. Majd j√∂tt Leporello, Gurnemanz, Gremin, Fiesco, Marke, Publius. A nyolcvanas √©vek elej√©tŇĎl bontakozott ki nemzetk√∂zi karrierje: P√°rizsban a Don Giovanniban egy√ľtt dolgozott az elm√ļlt √©vtizedek legnagyobb hat√°s√ļ operarendezŇĎj√©vel, Jean-Pierre Ponnelle-lel, aki k√©sŇĎbb k√©tszer is r√° osztotta Sarastro szerep√©t a Salzburgi √únnepi J√°t√©kok elŇĎad√°sain. 1991-tŇĎl a Z√ľrichi Opera tagja. Az elm√ļlt √©vekben a legh√≠resebb karmesterekkel l√©pett fel; bej√°rta vil√°got, a K√©kszak√°ll√ļt el√©nekelte t√∂bbek k√∂z√∂tt Ath√©nben, Chicag√≥ban, Drezd√°ban, Koppenh√°g√°ban, Londonban, P√°rizsban, Pr√°g√°ban, Toki√≥ban √©s a Mil√°n√≥i Scal√°ban. √Črdemes mŇĪv√©sz, Liszt- √©s Kossuth-d√≠jas.
Nem osztogatok bölcs tanácsokat. Mindenkinek saját magának kell végigjárnia és megélnie a pályát. Mindenki saját hibáiból tanulhat a legtöbbet.
Nem volt titka. A nagys√°g megfejthetetlen. Ha arra gondolok, hogyan kalimp√°lt mellettem, akkor nevetnem kell. De amit kihozott belŇĎlem √©s a zenekarb√≥l, az egyszerŇĪen szenz√°ci√≥s volt, valami megfoghatatlan, nem tudom szavakba √∂nteni.
Nemes c√©l√©rt mindig sz√≠vesen √©nekelek, √∂r√∂mmel mondtam igent a felk√©r√©sre. A mŇĪsort √ļgy √°ll√≠tottam √∂ssze, hogy soksz√≠nŇĪ legyen. Kicsit megijedtem, amikor a h√©tfŇĎi pr√≥b√°n t√ļl hŇĪv√∂snek bizonyult a templom, √©s √©nekl√©s k√∂zben berekedtem, de rem√©lem, a koncerten m√°r minden rendben megy.


Hirdetés





Ajánló

Szegedi Nemzeti Színház
Tiszat√°j
Szegedi Tudom√°nyegyetem
Szegedi Pinceszínház
M√≥ra Ferenc M√ļzeum
Szegedi Szimfonikus Zenekar
Thealter International
Szeged v√°ros
Szegedi Szabadtéri Játékok
Szegedi Kort√°rs Balett
Somogyi-könyvtár
Szegedi Kisszínház
:: Hollósi Zsolt 2006 - e-mail : hollosizs@gmail.com
www.hollosizsolt.hu