Ă–n a(z) 604305. látogatĂłnk,  Ă©s 134. a mai napon
   Rovataink: Film >> Ragályi ElemĂ©r >>
  KezdĹ‘lap   
  KeresĹ‘   
  Kapcsolat   
   KĂ©pzĹ‘művĂ©szet
   Zene
   Irodalom
   Film
   Tudomány
   SzĂ­nház
   Opera
   Tánc
   JĂł helyek...
   In memoriam...
   A kötetrĹ‘l
   Ă‰pĂ­tĂ©szet
   JirĂ­ Menzel
   Ragályi ElemĂ©r
   TĂ­már PĂ©ter
   Makk Károly
   JancsĂł MiklĂłs
   Zsigmond Vilmos

www.idokep.hu




Baska


Dubrovnik


Rab
/ Instagram

"Rengeteget tettem a karrierem ellen"
Ragályi Elemér első rendezése a Csudafilm


VilághĂ­rű operatĹ‘rĂĽnk, Ragályi ElemĂ©r elsĹ‘ rendezĂ©sĂ©t, a görög-magyar koprodukciĂłban kĂ©szĂĽlt Csudafilmet a jövĹ‘ hĂ©ten kezdik vetĂ­teni a mozik. A KrĂ©ta szigetĂ©n játszĂłdĂł komĂ©dia fĹ‘szereplĹ‘jĂ©t, Nikost a Budapesten Ă©lĹ‘ hajlĂ©ktalant a társ-forgatĂłkönyvĂ­rĂł, Kern András alakĂ­tja. Ragályi ElemĂ©rrel a szegedi dĂ­szbemutatĂł elĹ‘tt beszĂ©lgettĂĽnk. 

 

  


Mi az oka annak, hogy Zsigmond Vilmostól Koltai Lajoson át Kardos Sándorig és Ragályi Elemérig előbb-utóbb minden operatőr rendezőként is bemutatkozik?


Ennek mélyek a gyökerei Európában, és különösképpen Magyarországon. Én Herskó János osztályába jártam a főiskolán, akkoriban az volt a trend, hogy az operatőrök az első két évet együtt végezték a rendezőkkel. Abból a megfontolásból, hogy nem lehet szétválasztani a kettőt. Nem rendezők és operatőrök vannak, hanem filmcsinálók, csak az egyik szakember a kamera mögött áll, a másik pedig nem. Egész operatőri pályafutásom annak jegyében zajlott, hogy kicsit kiterjesszem a feladatkörömet, és beleszóljak a rendezők dolgába.


Nem mindenhol örülnek ennek...


Magyarországon termĂ©szetes volt. Nagyon sokszor dolgoztam elsĹ‘ filmes rendezĹ‘kkel -- ilyenkor elkerĂĽlhetetlenĂĽl segĂ­tenem kellett. Amikor elkezdtem amerikai filmeket kĂ©szĂ­teni, hihetetlenĂĽl pofára estem, ugyanis számomra termĂ©szetes dolognak tűnt, hogy szĂłljak, ha valami nem tetszik. Ha az egyik szereplĹ‘ rossz felĹ‘l jött be, vagy a szĂ­nĂ©sz valamit rosszul játszott, nem rejtettem vĂ©ka alá a vĂ©lemĂ©nyemet. EgĂ©szen más ott a hierarchia, Ă­gy sokszor leteremtettek, kellemetlen helyzetekbe kerĂĽltem. Gyorsan meg kellett tanulnom, hogy finoman kell becserkĂ©sznem a rendezĹ‘ket, Ăłvatosan prĂłbáltam tanácsokat osztogatni.


Hogy jött a Csudafilm?


Az utóbbi tíz évben folyton kacérkodtam a gondolattal, hogy saját filmet kellene csinálnom. Vártam a csodára, hogy elém kerül az a forgatókönyv, regény vagy novella, amin keresztül mindent meg tudok mutatni a világról, amit operatőrként az elmúlt harminc évben megtanultam, és amit csak én tudok. Ez a csoda sajnos nem esett meg velem. Az viszont igen, hogy lehetőséget kaptam egy film elkészítésére. Úgy éreztem, nem szabad elengednem ezt a lehetőséget, mert előbb-utóbb már se testi, se szellemi energiáim nem lesznek elegendőek hozzá.

 
Oscar-dĂ­jas kollĂ©gája, Zsigmond Vilmos mindig a fĂ©ny Ă©s az árnyĂ©k viszonyát, azaz a világĂ­tás fontosságát szokta hangsĂşlyozni az operatĹ‘r munkájában. Ă–n szerint mitĹ‘l lesz jĂł egy operatĹ‘r? 


EgyetĂ©rtek Vilivel abban, hogy a mestersĂ©gĂĽnk legfontosabb eleme a világĂ­tás. Persze sok minden más is kell hozzá: kompozĂ­ciĂłs kĂ©szsĂ©g, a sok emberrel valĂł egyĂĽttműködĂ©s kĂ©pessĂ©ge, fexibilitás, diplomáciai Ă©rzĂ©k, kommunikáciĂłs kĂ©szsĂ©g. Hiába jĂł operatĹ‘r valaki, ha nem tudja verbálisan is artikulálni mindazt, amit meg szeretne csinálni. Nem lehet kukának lenni. Nekem is sokáig tartott megtanulnom beszĂ©lni. Már az elsĹ‘ filmemnĂ©l is pontosan tudtam, hogy mit akarok csinálni, de nem voltak Ă©rveim Ă©s ellenĂ©rveim, ha valamilyen rossz ötletet prĂłbáltak rám erĹ‘ltetni. A szĂ­nĂ©sszel valĂł törĹ‘dĂ©s -- fizikai Ă©s mentális Ă©rtelemben is -- nagyon lĂ©nyeges, mert a film legfontosabb alkotĂłja az emberi arc, ezĂ©rt nem mindegy, hogyan bánunk vele, mennyiben segĂ­tjĂĽk a világĂ­tással. A szĂ­nĂ©sz lelkĂ©vel valĂł törĹ‘dĂ©s jelentĹ‘sĂ©gĂ©t fĹ‘leg az amerikai forgatásokon tanultam meg, ahol a vezetĹ‘ szĂ­nĂ©sz kapja a legtöbb pĂ©nzt, az Ĺ‘ szava a meghatározĂł. Ha egy sztárnak nem felel meg az operatĹ‘r, akkor egy rossz mondatáért Ăşgy rĂşgatja ki forgatás közben, hogy a lába sem Ă©ri a földet. A szĂ­nĂ©szek fĂ©lnek átadni az arcukat egy idegennek, hiszen számukra az a siker, a karrier záloga. Kaptam Ă©n is  kemĂ©ny leckĂ©ket.


Például?


Rebecca De Mornay-val komoly küzdelmeim voltak. Persze ellenkező példa is akad, Robin Williams fantasztikus színész, csodálatos volt vele dolgozni.


Ă–n számos művĂ©szfilmet is forgatott, a Csudafilm viszont kifejezetten közönsĂ©gfilmnek kĂ©szĂĽlt. Mit gondol a merev kategorizálásrĂłl?

Természetellenesnek tartom a közönségfilm és a művészfilm szétválasztását. Megkérdezte tőlem valaki: Annak ellenére, hogy a Csudafilm közönségfilm, képvisel értékeket is? Visszakérdezhetnék: a Casablanca közönségfilm vagy művészfilm? Számomra csak jó és rossz filmek vannak. A Csudafilm csak kis feladatot próbál magára vállalni: másfél órányi kellemes, kulturált szórakozást szeretne adni a nézőknek. Nincs teli világmegváltó gondolatokkal, de ha az emberek azt mondják: teljesen megfeledkeztünk a bajainkról, tudtunk nevetni rajta, megmelengette a szívünket, szólunk a szomszédnak is, nézze meg, mert helyes kis történet -- akkor én már boldog leszek.


Szakmabeliek mondják: Ragályi Elemér nem kapott annyi lehetőséget, mint amennyi tehetsége alapján járt volna neki.

Életem során rengeteget tettem a karrierem ellen. Imádom a foglalkozásomat, de sohasem helyeztem az életem elé. Számomra a magánélet mindig fontosabb volt, mint az, hogy meddig jutok el a szakmában. Ügynököm sem volt soha. Ennek ellenére elégedett vagyok azzal, amit elértem, hiszen csináltam én is egy Oscar-díjas filmet. Ahhoz, hogy még többet elérjek, ki kellett volna költöznöm Amerikába. Ehelyett én az utolsó forgatási napot követő reggelen az első repülőgéppel mindig rohantam haza.

 



HollĂłsi Zsolt

 

 

 



NĂ©vjegy

 

Ragályi ElemĂ©r Budapesten szĂĽletett 1939-ben. 1957-tĹ‘l a Mafilmnál világosĂ­tĂł, laboráns, segĂ©doperatĹ‘r Ă©s felvĂ©telvezetĹ‘ volt. A SzĂ­nház- Ă©s FilmművĂ©szeti FĹ‘iskolán 1968-ban szerzett operatĹ‘ri diplomát. Többször is elnyerte a filmszemle Ă©s a filmkritikusok dĂ­ját. Megkapta a Balázs BĂ©la-dĂ­jat, a montreali fesztivál dĂ­ját, a Magyar MűvĂ©szetĂ©rt DĂ­jat, a Kossuth-dĂ­jat Ă©s az  Emmy-dĂ­jat. Érdemes Ă©s kiválĂł művĂ©sz. FĹ‘bb fimjei: Magasiskola, Sárika, drágám, Fotográfia, Kakuk Marci, RĂ©gi idĹ‘k focija,  BástyasĂ©tány 74, HerkulesfĂĽrdĹ‘i emlĂ©k, Talpuk alatt fĂĽtyĂĽl a szĂ©l, PĂłkfoci, Kihajolni veszĂ©lyes, Vámmentes házasság, Ripacsok, Dögkeselyű, SzerencsĂ©s Dániel, HosszĂş vágta, Szirmok, virágok, koszorĂşk, CsĂłk, anyu, A nagy generáciĂł, Miss Arizona, TĂşsztörtĂ©net, A gyilkosok köztĂĽnk vannak, Raszputyin, Koldusopera, Az operaház fantomja, Max Ă©s HelĂ©n, Sacrament, Josephine Baker Ă©lete, Gravy Train, Sztracsatella, A miniszter fĂ©lrelĂ©p, Amerikai rapszĂłdia, A RĂłzsa Ă©nekei, Egy hĂ©t Pesten Ă©s Budán.

Hirdetés





Ajánló

Szegedi Nemzeti Színház
Tiszatáj
Szegedi Tudományegyetem
Szegedi Pinceszínház
MĂłra Ferenc MĂşzeum
Szegedi Szimfonikus Zenekar
Thealter International
Szeged város
Szegedi Szabadtéri Játékok
Szegedi Kortárs Balett
Somogyi-könyvtár
Szegedi Kisszínház
:: HollĂłsi Zsolt 2006 - e-mail : hollosizs@gmail.com
www.hollosizsolt.hu