√Ėn a(z) 874537. l√°togat√≥nk,  √©s 388. a mai napon
   Rovataink: Opera >> Vajda J√ļlia >>
  KezdŇĎlap   
  KeresŇĎ   
  KAPCSOLAT   
   K√©pzŇĎmŇĪv√©szet
   Zene
   Irodalom
   Film
   Tudom√°ny
   Sz√≠nh√°z
   Opera
   T√°nc
   J√≥ helyek...
   In memoriam...
   A k√∂tetrŇĎl
   √Čp√≠t√©szet
   Kritik√°k
   Temesi M√°ria
   Husz√°r Lajos: A csend
   Gregor J√≥zsef
   Marton √Čva
   P√°l Tam√°s
   Mikl√≥sa Erika
   Rost Andrea
   Polg√°r L√°szl√≥
   Sass Sylvia
   Kovalik Bal√°zs
   B√°nk b√°n a D√≥m t√©ren
   Karik√≥ Ter√©z
   Luk√°cs Gy√∂ngyi
   Kessely√°k Gergely
   Luciano Pavarotti
   Tosca 2008 SzNSZ
   Szonda √Čva
   Vajda J√ļlia



(1929-2019)




(1933-2019)


(1899-1996)




(1935-2013)


(1916-2018)

(1930-2016)


(1928-2001)

(1910-2002)

(1924-2013)


(1911-2011)

  Instagram
Aidától Norináig

Szegedi besz√©lget√©s Vajda J√ļli√°val

OPERA√ČLET - 1999 december -  Holl√≥si Zsolt


Vajda J√ļlia, a Szegedi Nemzeti Sz√≠nh√°z sokoldal√ļ szopr√°nja √©pp h√ļsz √©vvel ezelŇĎtt kezdte a p√°ly√°t. Karrierje nem szokv√°nyosan indult: a szegedi tan√°rk√©pzŇĎ fŇĎiskola magyar-√©nek szak√°nak elv√©gz√©se ut√°n a sz√≠nh√°z √©nekkar√°ba kapott szerzŇĎd√©st, majd operett- √©s musicalfŇĎszerepekben aratott sikerei ut√°n b√≠zt√°k r√° az elsŇĎ nagyobb operaszerepeket. A szegedi t√°rsulat Jolly Joker√©nek sz√°m√≠tott, aki a West Side Story Mari√°j√°t vagy a Koldusopera Peacockn√©j√°t √©pp√ļgy el tudja j√°tszani, mint ahogyan el√©nekli Cso-cso-sz√°n, Micaela, Gilda, Aida vagy Traviata szerep√©t is. Gregor J√≥zsef kedvenc partnere a Donizetti-v√≠goper√°kban, a jeles basszus nyilatkozta r√≥la: Kalm√°r Magda √≥ta nem volt Magyarorsz√°gon hozz√° hasonl√≥ Adina √©s Norina. Vajda J√ļlia szeptemberben mutatkozott be az Operah√°zban, ahol P√°l Tam√°s dirig√°l√°s√°val √©s Gregor J√≥zsef partnerek√©nt nagy sikerrel √©nekelte a Don Pasquale Norin√°j√°t. Az √©nekesnŇĎvel p√°ly√°j√°r√≥l szegedi otthon√°ban besz√©lgett√ľnk.




‚Äď Hogyan ker√ľlt kapcsolatba a zen√©vel?

‚Äď Karon √ľlŇĎ koromban kaptam az elsŇĎ zenei ‚Äěbehat√°sokat‚ÄĚ, mert anyuk√°m, nagyn√©n√©m √©s nagymam√°m is gyakran √©nekeltek nekem. Sz√©p hangjuk volt, engem is nagyon kor√°n tan√≠tgattak √©nekelni. Ma is ŇĎrz√∂k √≥vod√°s koromb√≥l olyan fot√≥kat, amelyek azt bizony√≠tj√°k, hogy a zen√©s-t√°ncos j√°t√©kokban m√°r akkor fŇĎszerepet j√°tszottam. √Čdesany√°m √©szrevette, hogy j√≥ hall√°som van, ez√©rt zenei √°ltal√°nos iskol√°ba √≠ratott. ElsŇĎ oszt√°lyos koromban k√∂lt√∂zt√ľnk sz√ľlŇĎv√°rosomb√≥l, Mak√≥r√≥l Szegedre, ahol a Juh√°sz Gyula Tan√°rk√©pzŇĎ FŇĎiskola I-es sz√°m√ļ Gyakorl√≥ √Āltal√°nos Iskol√°j√°ban Sink√≥ √Čva tan√≠totta az √©neket, akinek a f√©rj√©vel, a neves szegedi basszist√°val, Sink√≥ Gy√∂rggyel szerepeltem is egy√ľtt. Mi j√°tszottuk A didergŇĎ kir√°ly c√≠mŇĪ darab k√©t fŇĎszerep√©t, a kir√°lyt illetve a kisl√°nyt. FelsŇĎ tagozatban a kiv√°l√≥ zenepedag√≥gus, ErdŇĎs J√°nos lett a tan√°rom, k√∂zben zeneiskol√°sk√©nt heged√ľlni is tanultam. Akkoriban m√°r t√∂bb szegedi k√≥rusban is √©nekeltem, √©s a mi iskol√°nk k√≥rusa volt a sz√≠nh√°zi operaprodukci√≥kban a gyermekkar. A Bajazz√≥k, a H√°ry J√°nos, a Carmen csod√°latos elŇĎad√°sai nagy √©lm√©nyt jelentettek. Nemcsak a sz√≠nh√°zban, hanem a Szegedi Szabadt√©ri J√°t√©kokon is kaptunk feladatokat, eml√©kszem a hatvanas √©vek v√©g√©n Melis Gy√∂rgy ut√°nozhatatlan H√°ry J√°nos volt a szabadt√©rin, abban a produkci√≥ban j√°tszott a felejthetetlen Dajka Margit √©s a fiatal Marton √Čva is. A szegedi sz√≠nh√°z operat√°rsulat√°nak akkoriban Karik√≥ Ter√©z, Szab√≥ Mikl√≥s, Berd√°l Val√©ria, Gregor J√≥zsef √©s Gyimesi K√°lm√°n voltak a szt√°rjai. √Āltal√°nos iskola ut√°n a T√∂m√∂rk√©ny Istv√°n Gimn√°zium angol tagozat√°ra j√°rtam, mellette Gyimesi K√°lm√°nn√°l tanultam √©nekelni, aki igyekezett mindig nagyon re√°lisan kezelni. Akkoriban Mih√°lka Gy√∂rgy k√≥rusaiban egy√ľtt √©nekelt√ľnk Tokody Ilon√°val √©s Temesi M√°ri√°val. √Čretts√©gi ut√°n a Juh√°sz Gyula Tan√°rk√©pzŇĎ FŇĎiskola magyar-√©nek szak√°ra ker√ľltem, ahol B√°rdi S√°ndor vezette az √©nek tansz√©ket, aki bevont a szegedi kisopera-elŇĎad√°sokba. Nagyobb szerepeket is kaptam, amelyek ut√°n nyilv√°nval√≥ lett, hogy sz√≥lista lehetn√©k. A kisoperai t√°rsulattal egy Cimarosa-oper√°val a Ki mit tud?-on is sikerrel szerepelt√ľnk, k√©sŇĎbb pedig a telev√≠zi√≥ minden √©vben felvett vel√ľnk valamilyen r√∂videbb kisoper√°t. A fŇĎiskola zenekar√°ban is j√°tszottam, de a hegedŇĪrŇĎl ‚Äě√°tnyergeltem‚ÄĚ a br√°cs√°ra, mert abb√≥l nagyobb hi√°ny volt. Nagyon szerettem vez√©nyelni is, a karvezet√©s √≥r√°kat mindig rettentŇĎen √©lveztem.

‚Äď Mire volt j√≥ a tan√°rk√©pzŇĎ fŇĎiskola?

‚Äď Diplom√°t adott arra az esetre, ha m√©gsem siker√ľlne a sz√≥lista karrier. Mindig agg√≥dtam amiatt, hogy az √©nekesek√© nem egy hossz√ļ p√°lya. √Āltal√°nos iskol√°ban sportol√≥nak indultam, atl√©tik√°b√≥l eg√©szen j√≥nak sz√°m√≠tottam. A testnevelŇĎ tan√°rnŇĎm egyszer v√°laszt√°s el√© √°ll√≠tott: ‚ÄěVagy √©nekelsz, vagy sportolsz. A kettŇĎt egy√ľtt nem lehet csin√°lni.‚ÄĚ Pontosan eml√©kszem, az√©rt v√°lasztottam a zen√©t, mert a sportol√≥k p√°lyafut√°sa nem tart sok√°ig.




‚Äď Hogyan ker√ľlt diploma ut√°n a szegedi sz√≠nh√°zhoz?

‚Äď ElŇĎbb felv√©teliztem a Zeneakad√©mi√°ra, de Szil√°gyi B√©l√°val ellent√©tben engem nem vettek fel. Az akkori rendelkez√©sek szerint diploma ut√°n k√∂telezŇĎ volt legal√°bb h√°rom √©ven √°t tan√≠tani. Szerencs√©re a megy√©ben √©pp nem volt magyar-√©nek szakos tan√°ri √°ll√°s, ez√©rt felment√©st kaptam, √©s √≠gy szeptembertŇĎl a Szegedi Nemzeti Sz√≠nh√°z √©nekkar√°ban kezdhettem az √©vadot, ahol √©pp √ľresed√©s volt, ez√©rt fel tudtak venni. Ez 1979-ben t√∂rt√©nt, azaz √©pp h√ļsz √©ve. Az alt sz√≥lamba ker√ľltem, mert a szopr√°nban nem volt hely. Ez nem okozott meglepet√©st, a fŇĎiskolai k√≥rusban is altot √©nekeltem, mert Mih√°lka Gy√∂rgy szerint ‚Äěkil√≥gott‚ÄĚ a hangom a szopr√°nb√≥l. 1979 ŇĎsz√©n ‚Äď Magyarorsz√°gon elŇĎsz√∂r ‚Äď a szegedi operat√°rsulat mutatta be Donizetti Anna Bolena c√≠mŇĪ oper√°j√°t. Koll√©ganŇĎm v√°ratlan betegs√©ge miatt m√°r okt√≥berben be kellett ugranom Smeton, az apr√≥d szerep√©be. D√©lut√°n kettŇĎkor sz√≥ltak, hogy este el kellene √©nekelnem olaszul. Siker√ľlt megtanulnom, √©s baj n√©lk√ľl lement az elŇĎad√°s. Az Anna Bolena az√≥ta is az egyik kedvenc oper√°m, nagyon szeretn√©m egyszer a c√≠mszerepet is el√©nekelni. A beugr√°s ‚Äěk√∂vetkezm√©nyek√©nt‚ÄĚ egyre t√∂bb feladatot kaptam, m√°r nemcsak v√°ratlan helyettes√≠t√©seket. A szegedi sz√≠nh√°z akkoriban minden √©vadban legal√°bb h√°rom operettet j√°tszott, sorra b√≠zt√°k r√°m a szubrett szerepeket. Az operett nagyon j√≥ iskol√°nak bizonyult, mert megtanultam t√°ncolni, besz√©lni, term√©szetesen j√°tszani. Angyal M√°ria √©s Horv√°th Zolt√°n lelkiismeretes rendezŇĎk voltak, akik komolyan t√∂rŇĎdtek a sz√≠n√©szeik, √©nekeseik egy√©nis√©g√©vel, √ļtmutat√°st adtak a belsŇĎ √©p√≠tkez√©shez is.

‚Äď Milyen darabokban j√°tszott az elsŇĎ √©vekben?

‚Äď A Lammermoori Luci√°ban Alisa, a t√°rsalkod√≥nŇĎ szerep√©t kaptam meg, a r√©gi fŇĎiskolai csapattal a v√°rosh√°za Muzsik√°l√≥ Udvar√°n minden ny√°ron bemutattunk egy-egy Paisiello-, Cimarosa-, Rossini- vagy Gluck-kisoper√°t. A sz√≠nh√°zban Sullivan Mik√°d√≥j√°ban az egyik l√°nyt, R√°nki Gy√∂rgy Pom√°d√© kir√°ly √ļj ruh√°ja c√≠mŇĪ oper√°j√°ban pedig Dzsufit b√≠zt√°k r√°m.

‚Äď Melyik volt az elsŇĎ igazi nagy fŇĎszerepe?

‚Äď Operettekben m√°r az elsŇĎ √©vekben is kaptam fŇĎszerepeket, p√©ld√°ul a Leo Fall darabj√°ban, a Sztambul r√≥zs√°j√°ban Midilit, F√©nyes Szabolcs Maya c√≠mŇĪ operettj√©ben Madeleine-t. Neh√©z dolgom volt, mert mindent a gyakorlatban kellett megtanulnom. Oper√°ban sok√°ig csak kisebb szerepeket kaptam. Nagyon j√≥ operaegy√ľttes mŇĪk√∂d√∂tt akkoriban Szegeden, a koll√©g√°k roppant seg√≠tŇĎk√©szek, szakmailag √©s emberileg is nagyon kritikusak voltak, mindenki tudta a hely√©t a t√°rsulatban. Mindig nagyon drukkoltunk egym√°snak. Sokat tanultam tŇĎl√ľk nemcsak az oper√°r√≥l, hanem √°ltal√°ban a sz√≠nh√°zr√≥l is. Az operettek ut√°n fokozatosan megtal√°ltak az operaszerepek is. Egy cseh rendezŇĎ √°ll√≠totta sz√≠npadra Az eladott menyasszonyt, amiben Esmerald√°t √©nekeltem. Az igazi nagy operai megm√©rettet√©sem 1984-ben az √Ālarcosb√°l Oszk√°rja volt.

‚Äď P√°ly√°ja sor√°n az altt√≥l a dr√°mai szopr√°non kereszt√ľl a l√≠rai kolorat√ļrszopr√°n szerepekig szinte mindegyik hangfajba tartoz√≥t √©nekelt m√°r. A hagyom√°nyos hangfaji kateg√≥ri√°k nem vonatkoznak √Ėnre?

‚Äď Dehogyisnem! Meg is kritiz√°lnak a kritikusok, ha olyan szerepet √©neklek, ami nem igaz√°n felel meg a hangomnak, a habitusomnak, √©s ilyenkor hi√°nyoss√°gai is lehetnek az alak√≠t√°somnak. Nem ments√©g, hogy a szegedi vid√©ki sz√≠nh√°z, ahol nem vil√°gszt√°rok √©nekelnek, ahol sokkal gyakrabban kell kompromisszumokat k√∂tni. Mindenki a tud√°sa √©s a k√©pess√©gei maximum√°t igyekszik adni, √©s pr√≥b√°l megbirk√≥zni a kiosztott szerepekkel. Ma m√°r ilyen sz√©lsŇĎs√©gekre csak nagyon ritk√°n v√°llalkozom, legut√≥bb p√©ld√°ul Kovalik Bal√°zsnak siker√ľlt meggyŇĎznie, hogy √©nekeljem el a Sevilla, se borb√©ly c√≠mmel bemutatott Rossini-oper√°ban Berta szerep√©t, amit kifejezetten nekem tal√°lt ki. Fiatalabb koromban nem kellett gyŇĎzk√∂dni, √∂r√ľltem, hogy √©nekelhetek, ez√©rt amit kiosztottak r√°m, azt mindig megcsin√°ltam. A fiatals√°g sok mindent el tud hitetni a sz√≠npadon, √©s a fiatal hang is k√∂nnyebben regener√°l√≥dik.




‚Äď Sok√°ig val√≥s√°gos Jolly Jokernek tartott√°k, akit b√°rmikor r√° lehet besz√©lni a beugr√°sra...

‚Äď Adotts√°g k√©rd√©se, hogy k√∂nnyen tanulok. Nemcsak zen√©t, hanem sz√∂veget √©s sz√≠npadi mozg√°st is, ez√©rt v√©szhelyzetben gyakran engem riasztanak. Eml√©kezetes eset volt, amikor a B√°l a Savoyban Tangolit√°j√°t egyetlen nap alatt kellett megtanulnom. Az √©neksz√≥lam √∂nmag√°ban nem t√ļl nagy, de a rengeteg t√°nc, az √∂sszetett sz√≠npadi mozg√°s megnehez√≠tette a dolgomat.

‚Äď Ma melyik az a szerepk√∂r, amelyikben legink√°bb otthon √©rzi mag√°t?

‚Äď M√°ra lemondtam arr√≥l, hogy nagy dr√°mai szopr√°n szerepeket √©nekeljek, pedig lelkivil√°gomhoz, habitusomhoz ezek √°llnak legk√∂zelebb. Gyimesi K√°lm√°n sokszor figyelmeztetett: rendben van, hogy b√≠rom ugyan l√°g√©ban, tal√°n hangerŇĎvel is ezeket a szerepeket, de alacsony is vagyok, √©s a hangsz√≠nemhez sem ezek illenek legink√°bb. Az √©let, a gyakorlat ezt be is bizony√≠totta, mert mindig azokkal a szerepekkel volt a legnagyobb sikerem, amelyek minden szempontb√≥l nekem val√≥k: a Donizetti-v√≠goper√°k hŇĎsnŇĎi √©s a Puccini-darabok l√≠rai szopr√°n szerepei. A j√∂vŇĎben elsŇĎsorban ezeket a szerepeket szeretn√©m √©nekelni. Ma m√°r nagyon sok olyan szerepem van, amit t√∂bb fel√ļj√≠t√°sban, t√∂bb rendez√©sben is el√©nekelhettem, m√©gis minden √ļjabb tal√°lkoz√°s rengeteg √ļj felfedez√©st jelent. Gyakran nem is √©rtem, az elsŇĎ tal√°lkoz√°skor hogy nem jutott annyi minden eszembe r√≥luk. P√°l Tam√°ssal szoktunk errŇĎl besz√©lgetni, milyen furcsa, hogy az √©vek sor√°n ugyanabb√≥l a zen√©bŇĎl mennyivel t√∂bbet √©rt√ľnk meg. Ez√©rt szeretn√©m √ļjra el√©nekelni a Pillang√≥kisasszonyt, Manon Lescaut-ot vagy a m√°r j√°tszott darabokb√≥l m√°s szerepeket, amelyeket √©rettebb hanggal m√°r meg tudn√©k oldani, √≠gy a Don Giovanni Donna Ann√°j√°t, vagy a Cosi fan tutte Fiordiligij√©t. A kilencvenes √©vek elej√©n Berd√°l Val√©ria lett az √©nekmesterem, akinek a szerepk√∂r√©t √©n viszem tov√°bb. T√∂bb szerepben is az ŇĎ jelmezeit viselem. J√≥ √©nektechnik√°t tanultam tŇĎle, sug√°rz√≥ szem√©lyis√©g√©vel √©s derŇĪj√©vel pedig √ļjra hitet adott.

‚Äď Az elm√ļlt k√©t √©vtizedben a szegedi operat√°rsulatn√°l sok rendezŇĎ √©s karmester megfordult. Kikkel dolgozott egy√ľtt legsz√≠vesebben?

‚Äď √Črdekes √∂sszehasonl√≠tani a hagyom√°nyos szeml√©letŇĪ rendezŇĎegy√©nis√©gek, Vers√©nyi Ida, Angyal M√°ria, B√©k√©s Andr√°s √©s Horv√°th Zolt√°n ‚Äď akikkel m√©g a gyerekk√≥rus tagjak√©nt, illetve p√°ly√°m kezdet√©n tal√°lkoztam ‚Äď oper√°r√≥l vallott felfog√°s√°t a mai, m√°sfajta l√°t√°sm√≥d√ļ fiatalabbak√©val. R√©gen t√∂bb idŇĎt szentelt√ľnk egy-egy premierre, r√©szletesebben tudtunk a szerepeinkkel foglalkozni. Angyal M√°ria √©s Horv√°th Zolt√°n √≠zig-v√©rig sz√≠nh√°zi emberek voltak, nem csup√°n egy-egy darabra ‚Äěj√∂ttek le‚ÄĚ a t√°rsulathoz, hanem a Szegedi Nemzeti Sz√≠nh√°z tagjak√©nt rendeztek. Folyamatosan ‚Äěkarbantartott√°k‚ÄĚ az elŇĎad√°sokat, megbesz√©lt√©k vel√ľnk a hib√°kat, √°lland√≥an figyelmeztettek, mi az, amin jav√≠tanunk kell. Ma nagyon hi√°nyzik ez. K√©sŇĎbb tal√°lkoztam a fiatalabb rendezŇĎ-gener√°ci√≥k tagjaival, Eszterg√°lyos K√°rollyal, Ker√©nyi Mikl√≥s G√°borral, Galg√≥czy Judittal, Szikora J√°nossal, T√≥th J√°nossal √©s Kovalik Bal√°zzsal is. Tanuls√°gos ilyen sokf√©le szeml√©letŇĪ alkot√≥val dolgozni, mert √≠gy eg√©szen k√ľl√∂nb√∂zŇĎ rendezŇĎi elk√©pzel√©sekkel, megl√°t√°sokkal, munkam√≥dszerekkel ismerkedhet meg az ember. Amikor a sz√≠nh√°zhoz ker√ľltem, karigazgat√≥k√©nt Moln√°r L√°szl√≥ foglalkozott a k√≥russal, √©s mellette dirig√°lt is. A r√©gebbi a karmesterek k√∂z√ľl m√©g V√°rady Zolt√°nnal √©s Szalatsy Istv√°nnal is dolgozhattam. Zeneigazgat√≥k√©nt P√°l Tam√°s, k√©sŇĎbb Oberfrank G√©za, majd √ļjra P√°l Tam√°s f√©mjelezte az operat√°rsulat munk√°j√°t. Nagy szerencs√©m volt vel√ľk, mert inspir√°ltak, minŇĎs√©gi munk√°t k√∂veteltek √©s nagyon sokat tanulhattam tŇĎl√ľk. Az ut√≥bbi √©vekben egyre t√∂bbet j√°rok k√ľlf√∂ldre, √©s idehaza is sokfel√© √©nekelek, ami a tapasztalatszerz√©s miatt nagyon fontos. A szegedi operat√°rsulat m√°r 1980 √≥ta rendszeresen turn√©zik Nyugat-Eur√≥p√°ban. Ezek a vend√©gszerepl√©sek nagyon hasznosak, mert megm√©rethetj√ľk magunkat a francia, belga, holland, n√©met √©s angol k√∂z√∂ns√©g elŇĎtt is. Szinte mindig nagy siker√ľnk volt, √≠gy ma m√°r j√≥l cseng Szeged neve, mindig telt h√°zasak az elŇĎad√°saink. Sokf√©le mŇĪsorral bemutatkoztunk m√°r, komplett operaprodukci√≥kkal √©pp√ļgy, mint k√ľl√∂nb√∂zŇĎ opera- vagy operettg√°l√°kkal. Azt hiszem, ez az ismerts√©g nagy √©rdem, hiszen a t√∂bbi vid√©ki operaegy√ľttes ezt nem mondhatja el mag√°r√≥l.

‚Äď K√ľlf√∂ld√∂n milyen szerepekben mutatkozott be?

‚Äď Nedd√°val, Micael√°val, Papag√©n√°val. Sz√≠vesen eml√©kszem arra a nagy nyugat-eur√≥pai √Ālarcosb√°l-turn√©ra is, ahol egy nemzetk√∂zi egy√ľttesben Temesi M√°ria √©nekelte Ameli√°t, Simon Katalin Ulric√°t, √©n pedig Oszk√°rt. Azt hiszem, ilyen nagy h√°rmas magyar siker ritk√°n sz√ľletik.

‚Äď Szeptemberben Gregor J√≥zsef partnerek√©nt sikerrel mutatkozott be Norina szerep√©ben az Operah√°zban. M√©rf√∂ldkŇĎnek tartotta ezt a fell√©p√©st a p√°ly√°j√°n?

‚Äď √Črdekes, hogy a f√©rfi koll√©g√°inkat hamarabb megh√≠vt√°k. √ögy l√°tszik, √©nekesnŇĎbŇĎl j√≥val nagyobb a k√≠n√°lat. M√©gis azt gondolom, vid√©ken is akadnak olyanok, akik egyed√ľl√°ll√≥ak bizonyos szerepekben. Tal√°n gyakrabban meg lehetne ŇĎket mutatni a fŇĎv√°rosi k√∂z√∂ns√©gnek is. √Ėr√ľltem a megh√≠v√°snak, mert a Don Pasquale Norin√°ja nagyon kedves szerepem, sokszor √©nekeltem m√°r, √©s az operah√°zi bemutatkoz√°s szakmai elismer√©st is jelent.



‚Äď Hogyan l√°tja a szegedi operat√°rsulat lehetŇĎs√©geit, j√∂vŇĎj√©t?

‚Äď J√≥k a lehetŇĎs√©gei, hiszen a Szegedi Nemzeti Sz√≠nh√°z h√°rom tagozat√ļ nagy te√°trum, gy√∂ny√∂rŇĪ √©p√ľlettel, technikailag j√≥l felszerelt sz√≠npaddal. Ny√°ron a szabadt√©ri is sok lehetŇĎs√©get k√≠n√°l, √©s kisebb j√°tsz√≥helyek is akadnak a v√°rosban, r√°ad√°sul a turn√©kkal k√ľlf√∂ldre is gyakran eljutunk. Miut√°n a szegedi egy nagy m√ļlt√ļ egy√ľttes, sz√≠vesen j√°rnak hozz√°nk rendezŇĎk, karmesterek √©nekesek az Operah√°zb√≥l is. A szegedi k√∂z√∂ns√©g nagyon szereti az oper√°t, ez√©rt √©rdemes ak√°r k√ľl√∂nlegess√©geket is bemutatni, mert h√°l√°sak √©rte. B√≠zom az √ļj zeneigazgat√≥nkban, Oberfrank P√©terben, aki t√∂bb fiatal √©s r√©gi-√ļj √©nekest hozott a t√°rsulatba, rem√©lem ŇĎk is maguk√©v√° teszik a n√°lunk uralkod√≥ lelkes csapatszellemet.

‚Äď H√°tr√°nyai is akadhatnak a szegedis√©gnek...

‚Äď Ma m√°r a Magyar Telev√≠zi√≥ Szegedi K√∂rzeti St√ļdi√≥ja sem t√∂rŇĎdik √ļgy a sz√≠nh√°zunkkal, mint kor√°bban. Nem k√©sz√≠tenek √©letp√°ly√°kat √∂sszefoglal√≥ portr√©mŇĪsorokat, a r√°di√≥ban is visszaszorul√≥ban a kult√ļra, mintha koncertlehetŇĎs√©g is kevesebb lenne. Egy vid√©ki √©nekes nem ker√ľlhet bele a nagy lapokba, az orsz√°gos t√©v√©ad√°sokba, ez√©rt nagy az elszigetelts√©g√ľnk. R√©gebben legal√°bb voltak nagyobb szab√°s√ļ vend√©gszerepl√©sek, ahol megismerhettek benn√ľnket m√°shol is. Ezek ma m√°r a p√©nzhi√°ny miatt nem j√∂hetnek l√©tre.

‚Äď Mintha a mŇĪv√©szeti d√≠jak oda√≠t√©l√©sekor is megfeledkezn√©nek a vid√©ki operat√°rsulatokr√≥l...

‚Äď Hossz√ļ √©vek √≥ta a t√°rsulatunk egyetlen tagja sem kapott jelentŇĎsebb mŇĪv√©szeti kit√ľntet√©st. Pedig az elŇĎttem j√°r√≥ rangidŇĎs koll√©g√°k k√∂z√ľl is t√∂bben lenn√©nek, akik meg√©rdemeln√©k. Hasonl√≥ a helyzet P√©csett, GyŇĎr√∂tt, Miskolcon √©s Debrecenben is. Ezt kicsit igazs√°gtalannak √©s elkeser√≠tŇĎnek tartom, mert mi ugyan√ļgy h√ļsz-harminc-negyven √©ven √°t tisztess√©ggel szolg√°ljuk a k√∂z√∂ns√©get, mint a jobban reflektorf√©nyben √°ll√≥ koll√©g√°k.




‚Äď Milyen feladatai lesznek ebben a szezonban?

‚Äď Az operah√°zi bemutatkoz√°s ut√°n okt√≥berben j√≥ szereppel kezdtem az √©vadot Szegeden, a Turandot fel√ļj√≠t√°s√°n Liut √©nekeltem, √©s Budapesten vend√©gszerepelt√ľnk Kovalik Bal√°zs Sevilla, se borb√©ly√°val. Sok koncertem is van ebben az √©vadban. Novemberben Mozart-g√°l√°val N√©metorsz√°gban turn√©zom, ebben az √∂ssze√°ll√≠t√°sban Papagena, Pamina, Fiordiligi √©s Cherubin √°ri√°it illetve duettjeit √©neklem. Janu√°rt√≥l Kovalik Bal√°zs Triptichon-produkci√≥j√°ban veszek r√©szt, A k√∂peny Giorgett√°j√°t pr√≥b√°lom, majd a Traviata fel√ļj√≠t√°sa k√∂vetkezik.



Hirdetés



Ajánló


Zal√°n Tibor
Kulka J√°nos
Velenczei Tam√°s
Juronics Tam√°s
László Zsolt
Kerek Ferenc
Bern√°th √Ārp√°d
Alföldi Róbert
Pataki Ferenc
Szathmáry Gyöngyi
SzecsŇĎdi Ferenc
Szörényi László
Zsótér Sándor
Marton √Čva
Schiff Andr√°s
Nádas Péter
Fried Istv√°n
Frank József
Lengyel Andr√°s
Somfai László
Temesi M√°ria
Fritz Mih√°ly
Sejben Lajos
Szonda √Čva
:: Hollósi Zsolt 2006-2019 - e-mail : hollosizs@gmail.com / info@hollosizsolt.hu
www.hollosizsolt.hu