Ön a(z) 640515. látogatónk,  és 211. a mai napon
   Rovataink: Színház >> Csákányi Eszter >>
  Kezdőlap   
  Kereső   
  Kapcsolat   
   Képzőművészet
   Zene
   Irodalom
   Film
   Tudomány
   Színház
   Opera
   Tánc
   Jó helyek...
   In memoriam...
   A kötetről
   Építészet
   Horváth Péter
   Alföldi Róbert
   Hernádi Judit
   Király Levente
   Fekete Gizi
   Kulka János
   Varga Mátyás
   Papp Janó
   Alföldi Csárdáskirálynője
   Eszenyi Enikő
   Székhelyi József
   Halász Judit
   Kaszás Attila
   Herceg Zsolt
   Müller Júlia
   Király Lear királya
   Az ember tragédiája
   Haumann Péter
   Csákányi Eszter

www.idokep.hu




Baska


Dubrovnik


Rab
/ Instagram
Csákányi Eszter A víg özvegy Dóm téri előadásai után Izlandra repül

Sylviane, a mániás konzulfeleség



Csákányi Eszter Sylviane szerepében a Dóm téren – Földes Tamással

Yvonne, burgundi hercegnő, Sárbogárdi Jolán A test angyalában, Mariedl, a vécéslány az Elnöknőkben – csak három szerep a sok közül, amelyben Csákányi Eszter emlékezetes alakítást nyújtott. A tragikomikus, groteszk humor mestere a Szegedi Szabadtéri Játékok színpadán most Bogdanovics, konzul mániás feleségét, Sylvianét játssza A víg özvegy előadásain.

DÉLMAGYARORSZÁG, Szeged, 2011. július 16.,  Hollósi Zsolt

A Csákányi Eszter, Pogány Judit és Szirtes Ági főszereplésével 1996 májusában bemutatott Elnöknőkön kívül aligha van példa a magyar színháztörténetben arra, hogy egy három színésznőre épülő darab másfél évtizeden át telt házat vonzva műsoron maradjon. Werner Schwab groteszk tragikomédiáját az 1997-es színházi találkozón Szegeden is hatalmas sikerrel játszották, sokan emlegetik azóta is.
– Bár többször bejelentették, hogy az utolsó előadás következik, és legalább ötször elbúcsúztattuk a produkciót, végül mindhármunk szerencséjére máig műsoron maradt. Mariedl, a vécéslány pályám egyik legizgalmasabb feladata. Az Elnöknőket a Katona József Színház Kamrájában játsszuk; a Katonában már régóta nem vagyok tag, de mivel az ott eltöltött évek meghatározóak voltak, most még nagyobb ennek a helyszínnek az értéke számomra. Velünk öregedett a produkció; minden este, amikor játsszuk, úgy érzem: érdemes színházat csinálni. Általában havonta egyszer megy, mindig pótszékes telt házzal. Vannak már Elnöknők-fanok, akik többször is megnézik. Egyetlen más darabot sem játszottam ilyen sok éven át. A szegedi vendégjáték izgalmas és emlékezetes volt, mert a nagy érdeklődés miatt egymás után két előadást kellett tartanunk a Régi Zsinagógában. Van egy brutális gyilkosság a darabban, emiatt mindhárman „véresek”, koszosak leszünk, ezért kellett idő arra is, hogy a ruhákat ki tudják mosni és megszáradjanak. Emiatt csúszott a második előadás, de a közönség hihetetlen türelemmel, lelkesedéssel megvárta a kezdést – meséli Csákányi Eszter, aki most újabb kivételes női trió tagjaként lép színpadra Szegeden. Hernádi Judittal és Molnár Piroskával diplomatafeleségeket játszanak A víg özvegyben a Dóm téren. Igaz, a műfaj egészen más: operett.



– Életem első színházi élménye négyéves koromban Szinetár Miklós legendás Operettszínházi Csárdáskirálynő-produkciója volt, amelyben apám játszotta a nagyherceg szerepét Honthy Hanna, Feleki Kamill, Németh Marika és Latabár Kálmán partnereként. Később már csak arra emlékeztem, hogy volt egy óriási lépcső, amin szép ruhában le lehetett jönni. Mindig erős kapcsolatom volt a zenével, táncolni is jártam, már a Nemzeti Színház Stúdiójában is több darabban énekeltem. Amikor 1972-ben Kaposvárra kerültem, sok fiatal tehetség gyűlt össze, a szegedi Komor István igazgatása alatt alakult ki a legendás társulat. Akkoriban indult a magyar színháztörténet egyik legizgalmasabb műhelye. Gyerekdarabtól a prózán át az operettig minden műfajt ugyanolyan igényességgel, a konvencióktól mentesen játszottunk. Az első olyan operettprodukciónkból, az Ascher Tamás rendezte Állami áruházból, amelyben prózai színészek játszották a főszerepeket – Fekete Gizi volt a primadonna, én a szubrett –, politikai színezetű óriási botrány kerekedett. Onnantól kezdve sok zenés darabban játszottam, imádtam például a Chicago és a Kabaré főszerepét. Ott tanultam meg, hogy egyik műfaj sem lenézendő, mert mindegyiket lehet jól és igényesen csinálni – hangsúlyozza Csákányi Eszter. A Kossuth-díjas, népszerű színésznő valószínűleg úgy került A víg özvegy-produkció csapatába, hogy Böhm György rendezésében – aki a Lehár-operettet „föltunningolta” Szegedre – az előző évadban bemutatták a Bernarda Alba háza musicalváltozatát, majd ezután a jeles dramaturg ajánlhatta Kozma Péter rendezőnek és Kesselyák Gergely karmesternek, a fesztivál művészeti vezetőjének.



– Hernádi Judit, Molnár Piroska és én is egy-egy mániás nőt játszunk A víg özvegyben. Igazából kis karakterszerepek, de épp az a poén benne, hogy ezeket mi játsszuk. Igyekszem minden energiámat belevinni. Elképesztően jól dolgozunk együtt Földes Tamással is, aki a darabbeli férjemet, Bogdanovics konzult alakítja – mondja Csákányi Eszter, akinek ma is nagyon hiányzik legutóbbi társulata, a feloszlott Krétakör. – Kaposvár, a Katona, a Krétakör – mindig társulatokban éltem, de most úgy érzem, a szabadúszás az én utam. Sok előnye is van ennek a létformának, hiszen többnyire én döntöm el, hogy kikkel, mikor, mit játszom. Persze kell produkciós segítség is – ezt a Kék Művészügynökség és az Orlai Produkciós Iroda adja. Nagy erő a szabadság, de az akolérzés azért még hiányzik. Szerencsére feladatom akad bőven, decemberben újra játszom a Bernarda Alba háza musicalváltozatának címszerepét a MüPában. Parti Nagy Lajos monodrámáját, A hét asszonyát a következő évadtól a Nemzeti helyett a Katona József Színház Kamrájában játsszuk tovább. A Brezsnyev lányáról szóló Dolcsaja Vitában, a Fédra Fitness-ben és a Kupidóban is láthat a közönség. Szeptember 29-én a Royal Szálló éjszakai szórakozóhelyén, az Orfeumban mutatjuk be három dzsesszmuzsikussal önálló estemet. Bemegyek az éjszakába. Magyar színész ilyet még nem csinált: igazi színházi előadás lesz egy bárban. A múltamból csak egy-két számot választottam, mellettük Sting- és Kurt Weill-dalokat, Hungária-slágereket énekelek. Színes műsor lesz kézi mikrofonnal; a picike pódiumon körbevesz majd a közönség.

Izlandra repül

Csákányi Eszter pályakezdő kora óta minden nyáron dolgozott, eleinte Boglárlellén, később máshol is. Úgy fogalmaz: ma már fizikai és szellemi igénye is van arra, hogy ne kelljen minden reggel óracsörgésre ébrednie és tanulnia. Az igazi nyaralás és kikapcsolódás számára az, amikor elutazik egy kevesek által ismert horvát szigetre, ahol távol a világ zajáról és a turisták tömegeitől, csodálatos természeti környezetben akár félmeztelenül is zavartalanul napozhat. – Ezen a nyáron barátom javaslatára Izlandra repülünk, ahol bérelünk egy autót és tíz nap alatt körbejárjuk a szigetországot. Abban bízom, nem tör ki a vulkán, és nem ragadunk ott.

Kedves szerzői: Rakovszky Zsuzsa és Ulickaja

– Kulka Jánostól kaptam születésnapomra egy buddhistává lett francia képzőművésztől szóló könyvet, amiben rajzok, festmények és hozzájuk kapcsolódó kis történetek vannak. Most ezt olvasom. Ahogy az ember öregszik, próbál letisztulni, keresi a tiszta pontokat. Nem vagyok buddhista és valószínűleg nem is leszek már, de ez a könyv számomra olyan, mint amikor az ötéves gyereknek megveszik az angol képes szótárt, és megtanulja belőle az alapokat. A következő kötet Rakovszky Zsuzsa új regénye, a VS lesz. Ljudmila Ulickaja könyveit is imádom – mondja a színésznő.

Kiállt a Klubrádió mellett

Csákányi Eszter is aláírta azt a nyílt levelet, amelyben Esterházy Pétertől Schiff Andráson át Zsámbéki Gáborig  száznál is több neves magyar értelmiségi, köztük számos Kossuth-díjas művész, tudós, közéleti szereplő tiltakozott a Médiatanácsnál a Klubrádió estleges elnémítása ellen. – Bízom benne, hogy sikerül elérnünk valamit, nem némul el a Klubrádió. Ha megkeresnek olyan problémákkal, számomra is fontos ügyekkel, amelyekben szükségük van a támogatásomra, akkor vállalom a kiállást. Ha a politika elvadul, és mindenbe beleszól, mindent irányítani akar, az borzasztó világhoz vezethet. Brutális történetek vannak a színházak háza táján is. Zavart és kapkodást érzékelek mindenhol, elég csak az Operaház ügyét példaként említeni. A politikának józanságra lenne szüksége, amikor komoly kulturális intézményekről döntéseket hoz, mert ilyeneket nem lehet csinálni. A kultúra ma nem fontos a politikának. Amellett, hogy az egészségügy is ugyanolyan lényeges, úgy gondolom, az ország kultúrája határozza meg, milyen az emberek lelkiállapota. Nagyon sok szomorú ember lesz, ha az értékes dolgokat – színházat, filmet, irodalmat, képzőművészetet – „lenyirbálják”. Lehetetlen, hogy csak a pénz legyen az egyetlen értékmérő. A sok zűr ellenére mégiscsak bizakodom, mert ez a helyzet sok minden jót is teremt – fogalmaz Csákányi Eszter.
Hirdetés






Ajánló

Szegedi Nemzeti Színház
Tiszatáj
Szegedi Tudományegyetem
Móra Ferenc Múzeum
Szegedi Szimfonikus Zenekar
Thealter International
Szeged város
Szegedi Szabadtéri Játékok
Szegedi Kortárs Balett
Somogyi-könyvtár
Szegedi Kisszínház
Szegedi Pinceszínház
:: Hollósi Zsolt 2006 - e-mail : hollosizs@gmail.com
www.hollosizsolt.hu