Ă–n a(z) 604331. látogatĂłnk,  Ă©s 160. a mai napon
   Rovataink: Opera >> Kesselyák Gergely >>
  KezdĹ‘lap   
  KeresĹ‘   
  Kapcsolat   
   KĂ©pzĹ‘művĂ©szet
   Zene
   Irodalom
   Film
   Tudomány
   SzĂ­nház
   Opera
   Tánc
   JĂł helyek...
   In memoriam...
   A kötetrĹ‘l
   Ă‰pĂ­tĂ©szet
   Gregor JĂłzsef
   Huszár Lajos: A csend
   Marton Éva
   Pál Tamás
   MiklĂłsa Erika
   Rost Andrea
   Polgár LászlĂł
   Sass Sylvia
   Kovalik Balázs
   Bánk bán a DĂłm tĂ©ren
   KarikĂł TerĂ©z
   Lukács Gyöngyi
   Kesselyák Gergely
   Luciano Pavarotti
   Tosca 2008 SzNSZ

www.idokep.hu




Baska


Dubrovnik


Rab
/ Instagram

A Bánk bánt vezénylő Kesselyák Gergely utasszállító gépet is szeretne vezetni
A repülő karmester
Délmagyarország, 2007. augusztus 14.


Sok a hasonlóság a vezénylésben és a repülésben – mondja Kesselyák Gergely, a hét végén látható Bánk bán-produkció karmestere, akivel a szatymazi reptérről kétüléses kisgéppel szálltunk fel és tettünk egy kört a város felett.



Először azt hittem, viccelődik, amikor Kesselyák Gergely arról mesélt: annyira beleszeretett a repülésbe, hogy addig nem nyugszik, amíg le nem teszi az utasszállító gépekre is érvényes pilótavizsgát. Csodálkozni sem volt időm, a szatymazi reptér kifutópályáján találtam magam egy Cessna 150-es, 100 lóerős, kétüléses kisgépben a Szegedi Szabadtéri Játékok művészeti vezetője mellett. A karmester a gépmadarat is tehetségesen dirigálta: rutinosan a levegőbe emelkedtünk, és már szálltunk is a Dóm tér felé. Annak, aki korábban csak nagy utasszállító gépeken ült, új élmény a sportrepülés: ez az igazi.

– A legtöbb gyerek szeretne pilóta lenni, de ezt a vágyat a többség elaltatja magában. Engem mindig érdekeltek a technika vívmányai. Amikor még nem lehetett autóm, biciklivel mentem el Rómába. Amint lehetett, autóvezetésből is rögtön levizsgáztam, és minden pénzemet autózásra költöttem – mesél a kezdetekről Kesselyák Gergely. – A repülés fizikájáról is több szakkönyvet elolvastam már. Soha nem fogom elfelejteni: tavaly szeptember 11-én egyik ismerősöm kivitt a farkashegyi reptérre azzal, hogy megmutatja kétkormányos kisgépét. Rögtön be is ültetett maga mellé, kigurultunk a kifutópályára, majd azt kérte, csináljak mindent, amit mond: toljam be a gázkart koppanásig. Megmutatta, hogyan kell az orrfutóval egyenesben tartani a gépet, hogy kell kormányozni. Nekifutottunk, és ahogy nőtt a sebesség, mondta, hogy kezdjem el óvatosan magam felé felhúzni a kormányt. A következő pillanatban már repültünk is. Tettünk néhány fordulatot, átvette a kormányt, felmentük jó magasra, és csinált néhány olyan mutatványt, amivel letesztelte a fizikai alkalmasságomat. Ezután kezdtem el a kiképzést, elvégeztem a pilóta tanfolyamot, és májusban levizsgáztam.
A karmester azóta „berepülte” szinte teljes Magyarországot, Horvátországba is többször átruccant már. Azt mondja, az Adrián sok jól kiépített, betonpályás kis reptér van, kedvencei a szigetek: különösen Losinj és Hvar. Brac különleges repterét is szereti: a kifutópályáról egy 600 méteres szakadék fölé kell felszállni.


– A dirigálás Ă©s a repĂĽlĂ©s is olyan, amit az ember szerelembĹ‘l csinál. MindkettĹ‘ben az egyensĂşlyt kell megkeresni. A vezĂ©nylĂ©sben a zenekart Ă©s a muzsikát kell olyan mederbe terelni, amelyben termĂ©szetesen folyik. Ha változtatni akarok, akkor egyszerre csak kicsit mĂłdosĂ­thatok, de csak Ăşgy, hogy közben az egyensĂşlyt megtartsam. Meg kell Ă©rezni, hogy az adott pillanatban a teljes zenekar tud-e velem jönni. RepĂĽlĂ©skor a levegĹ‘ hullámzása Ă©s a gĂ©p mozgása között kell harmĂłniát keresni Ăşgy, hogy a gĂ©p arra szálljon Ă©s Ăşgy, ahogyan Ă©n akarom – von párhuzamot kĂ©t szenvedĂ©lye között Kesselyák Gergely. Azt is elárulja: az az álma, hogy egy kisgĂ©ppel repĂĽlhessen majd egyik fellĂ©pĂ©sĂ©rĹ‘l a másikra. Folyamatosan tanulja a pilĂłtaságot, szeretne egyszer akár ĂłriásgĂ©peket is vezetni. Odahaza egy szimuláciĂłs program Ă©s három monitor segĂ­tsĂ©gĂ©vel szokott valĂłsághűen repĂĽlni: ha van nĂ©hány szabad Ăłrája számĂ­tĂłgĂ©pĂ©n átugrik egy Boeinggel Párizsba vagy Londonba.


Miután madártávlatból megcsodáltuk a Dóm teret, a Tisza ezüstös kanyarulatait és Ópusztaszert, a kisteleki templomtoronynak intve visszakanyarodtunk és simán landoltunk Szatymazon. A beszélgetés ekkor már a következő karmesteri feladatára terelődött: – A Bánk bán az első hangtól az utolsóig viszi a pálcát, egységben van benne a zene és a dráma. Szikora János rendezését nagyon szeretem, mert sikerült neki bebizonyítania, hogy Erkel remekműve annyira jó opera, hogy nemzeti hátszél nélkül, önmagában, mint zenedráma is megállja a helyét. Érdemes lenne a világ nagy operaházaiban is játszani, sokkal több annál, hogy pusztán a mi nemzeti operánk legyen, hiszen felveszi a versenyt a legnépszerűbb darabokkal.


Családi szenvedély
Gergelyt hamar befogadta a repĂĽlĹ‘s társadalom, bizonyára azĂ©rt is, mert a Kesselyák nĂ©v ismerĹ‘sen cseng repĂĽlĹ‘s berkekben. Édesapjának öccse, a SzegedrĹ‘l indult Kesselyák Mihály vitorlázĂł bajnok volt Ă©s konstruktĹ‘rkĂ©nt is sok elismerĂ©st szerzett. Esztergomban 1970-ben vezetĹ‘ tervezĹ‘je volt az EV1-K fĂ©m vitorlázĂł repĂĽlĹ‘nek, ennĂ©l alkalmazta a szárny-törzs csatlakozására kidolgozott szabadalmát. 1983-ban a NyĂ­regyházi MezĹ‘gazdasági FĹ‘iskola tanárakĂ©nt tervezte Ă©s Ă©pĂ­tette meg a KM 400 műanyag-könnyűfĂ©m vitorlázĂł repĂĽlĹ‘gĂ©pet, amely hazánkban a műanyagĂ©pĂ­tĂ©s elsĹ‘ lĂ©pĂ©sĂ©nek tekinthetĹ‘. Ekkor valĂłsult meg a repĂĽlĹ‘gĂ©pek Ăşj rendszerű magassági kormányzására kidolgozott szabadalma is. 

Szegedtől Brnóig
– A Fürst János halála után megüresedett művészeti vezetői posztra Kesselyák Gergelyt kértem fel, mert őt tartom generációja legkiválóbb magyar karmesterének – mondja Gyüdi Sándor, a Szegedi Szimfonikus Zenekar igazgató-karnagya. A szabadtérin művészeti tanácsadói feladatot ellátó Kesselyák így négy bérleti hangversenyt is dirigál majd a koncertévadban Szegeden. Brnóban néhány hónapja Nabucco-premierre hívták, ahol a harmadik próba után az igazgató elé tett egy vezető karmesteri szerződést. Kiterítette a jövő évad műsortervét, hogy kedvére válassza ki azokat az előadásokat, amelyeket operaházi és szegedi elfoglaltságai mellett szívesen eldirigálna.

Hirdetés





Ajánló

Szegedi Nemzeti Színház
Tiszatáj
Szegedi Tudományegyetem
Szegedi Pinceszínház
MĂłra Ferenc MĂşzeum
Szegedi Szimfonikus Zenekar
Thealter International
Szeged város
Szegedi Szabadtéri Játékok
Szegedi Kortárs Balett
Somogyi-könyvtár
Szegedi Kisszínház
:: HollĂłsi Zsolt 2006 - e-mail : hollosizs@gmail.com
www.hollosizsolt.hu