√Ėn a(z) 577367. l√°togat√≥nk,  √©s 26. a mai napon
   Rovataink: Opera >> Karik√≥ Ter√©z >>
  KezdŇĎlap   
  KeresŇĎ   
  Kapcsolat   
   K√©pzŇĎmŇĪv√©szet
   Zene
   Irodalom
   Film
   Tudom√°ny
   Sz√≠nh√°z
   Opera
   T√°nc
   J√≥ helyek...
   In memoriam...
   A k√∂tetrŇĎl
   √Čp√≠t√©szet
   Gregor J√≥zsef
   Husz√°r Lajos: A csend
   Marton √Čva
   P√°l Tam√°s
   Mikl√≥sa Erika
   Rost Andrea
   Polg√°r L√°szl√≥
   Sass Sylvia
   Kovalik Bal√°zs
   B√°nk b√°n a D√≥m t√©ren
   Karik√≥ Ter√©z
   Luk√°cs Gy√∂ngyi
   Kessely√°k Gergely
   Luciano Pavarotti
   Tosca 2008 SzNSZ

www.idokep.hu




Baska


Dubrovnik


Rab
/ Instagram

A nemzetközi karrier helyett Szegedet választotta

√ČletmŇĪd√≠j Karik√≥ Ter√©znek

D√©lmagyarorsz√°g, 2002. j√ļnius 8.

Varga M√°ty√°s d√≠szlettervezŇĎ, Horkits Erzs√©bet mŇĪv√©szeti fŇĎtitk√°r √©s Angyal M√°ria rendezŇĎ ut√°n id√©n Karik√≥ Ter√©z opera√©nekes kapta a D√∂m√∂t√∂r-√©letmŇĪd√≠jat. A jeles szopr√°n komoly nemzetk√∂zi karriert futhatott volna be, ha fiatalon k√ľlf√∂ld√∂n marad, √°m ŇĎ Vaszy Viktor t√°rsulat√°t v√°lasztotta, √©s a hatvanas-hetvenes √©vekben Szegeden lett az operasz√≠npad kir√°lynŇĎje.
Karikó Teréz 1960-ban Lendvai Andor és Hoór Tempis Erzsébet növendékeként diplomázott a Zeneakadémián, majd ösztöndíjjal Itáliában képezhette tovább magát.
 


‚Äď Marczis Demeterrel ketten mehett√ľnk ki Olaszorsz√°gba a legend√°s tenorist√°hoz, Tito Schip√°hoz. Salvatore Di Tommaso, a R√≥mai Opera hŇĎsbaritonja is tan√≠tott benn√ľnket, akinek olyan csod√°latos hangja volt, amilyet az√≥ta sem hallottam. Az ŇĎ p√©ld√°jukat k√∂vetve ma is az olasz √©nekiskol√°ban hiszek, s nem a n√©metes precizit√°st tartom a legfontosabbnak, hanem a v√©rbŇĎ kifejezŇĎerŇĎt ‚Äď mes√©li ma az √©nekesnŇĎ, akinek R√≥m√°ban is szerzŇĎd√©st aj√°nlottak, √©s hangj√°t a p√°lyakezdŇĎ Callas√©hoz hasonl√≠tott√°k, √°m ŇĎ m√©gis hazat√©rt, √©s az 1960-61-es √©vadban a Szegedi Nemzeti Sz√≠nh√°zhoz szerzŇĎd√∂tt.
Az operasz√≠npad kir√°lynŇĎje
Vaszy Viktor r√∂gt√∂n felismerte tehets√©g√©t, √©s elhalmozta szerepekkel. Az elsŇĎ nagy sikere, az Otello Desdemon√°ja ut√°n Tatj√°na, a Don Carlos Erzs√©bet kir√°lynŇĎje, az Aida, A v√©gzet hatalma Leonor√°ja √©s A szic√≠liai vecsernye Elena hercegnŇĎje k√∂vetkezett. Vaszy iszonyatos temp√≥t dikt√°lt, p√©ld√°ul tizenh√°rom napot adott arra, hogy a Don Giovanni bemutat√≥j√°ra megtanulja Donna Elvira sz√≥lam√°t. Karik√≥ Ter√©z n√©h√°ny √©v alatt a t√°rsulat egyik szt√°rja lett. Amikor el√©nekelte Abig√©l szerep√©t a Nabucc√≥ban, a t√©v√©felv√©telnek √©s az elragadtatott kritik√°knak k√∂sz√∂nhetŇĎen az eg√©sz orsz√°g megismerhette a nev√©t. Sokakat megelŇĎzve Liszt-d√≠jat kapott, b√°r ut√°na m√©ltatlanul hossz√ļ ideig elker√ľlt√©k az elismer√©sek. Kiv√©teles hangi adotts√°gokkal rendelkezett, nagy volumenŇĪ dr√°mai szopr√°n hangj√°hoz biztos kolorat√ļrk√©szs√©g t√°rsult, a mestereitŇĎl t√∂k√©letes √©nektechnik√°t saj√°t√≠tott el, r√°ad√°sul kir√°lynŇĎi jelens√©g volt a sz√≠npadon, √©s tehets√©ge kitart√≥ szorgalommal p√°rosult. √Ėsszesen tizenegy Verdi-, nyolc Puccini- √©s n√©gy Mozart-opera fŇĎszerep√©t √©nekelte el, de BeethoventŇĎl Wagneren √°t Richard Straussig sok m√°s komponista mŇĪveiben is nagy sikerrel szerepelt. Vaszy Viktor ir√°ny√≠t√°s√°val sz√°mos modern opera magyarorsz√°gi bemutat√≥j√°nak fŇĎszereplŇĎje volt. Nagy reperto√°rj√°nak √©s sz√≠npadi rutinj√°nak is k√∂sz√∂nhette, hogy gyakran h√≠vt√°k vend√©gszerepelni a Magyar √Āllami Operah√°zba, ahol brav√ļros beugr√°s√°val sok elŇĎad√°st megmentett.
Rajkóékkal a Carnegie Hallban
‚Äď Failoni Nelli sokszor b√≠ztatott, menjek ki Nyugatra konvertibilis valut√°√©rt √©nekelni. Berlinbe, Madridba is h√≠vtak, szerzŇĎd√©st is aj√°nlottak, de mindig √ļgy √©reztem, nem r√ļghatok fel mindent Szegeden, hiszen v√°r a szeretett k√∂z√∂ns√©gem, nagyszerŇĪ koll√©g√°kkal csod√°latos szerepeket √©nekelhetek itt ‚Äď eml√©kezik a f√©nykorra Karik√≥ Ter√©z. Vaszy Viktor nyugd√≠jaz√°sa, majd hal√°la ut√°n a hetvenes √©vek v√©g√©n, tapasztalt √©nekesk√©nt, ereje telj√©ben √ļgy √©rezte, az √ļj vez√©rkar m√°r nem √©p√≠t r√° √ļgy, mint a kor√°bbi, √°t kell adnia a helyet a fiataloknak. Egyre t√∂bbsz√∂r vett r√©szt k√ľlf√∂ldi turn√©sorozaton, bej√°rta a vil√°got P√°rizst√≥l Mexik√≥ig, a New York-i a Carnegie Hallban is sikerrel l√©pett fel. ‚Äď Egy√°ltal√°n nem b√°ntam, hogy mŇĪfajt kellett v√°ltanom, √©s nem opera√°ri√°kkal, hanem vir√°g√©nekekkel √©s dalokkal l√©ptem fel a Rajk√≥ Zenekarral. Az amerikai impressz√°ri√≥ az elsŇĎ turn√©m ut√°n mindig engem k√©rt, pedig kor√°bban H√°zy Erzs√©bettel is dolgozott.
Amikor hazat√©rt az √©vekig tart√≥ vil√°gj√°r√°sb√≥l, Gregor J√≥zsef, majd Moln√°r L√°szl√≥ zeneigazgat√≥ kisebb karakterszerepekre h√≠vta vissza √©s √©nekmesteri munk√°t aj√°nlott. ‚Äď Hangi adotts√°g k√©rd√©se volt, hogy szerencs√©sen tudtam v√°ltani, √©s √©nekesi p√°ly√°m v√©g√©n karakterszerepeket √©nekelhettem. A humorom √©s az optimizmusom sem hagyott cserben, √≠gy sz√≠vesen v√°llaltam p√©ld√°ul a dad√°t az Anyeginben vagy a cig√°nyasszonyt √©s az √∂reg hercegn√©t a Marica gr√≥fnŇĎben.
Az éneklés olyan, mint a sport
‚Äď Ennyi √©v t√°vlat√°b√≥l megkapni egy kit√ľntet√©st, nagyon nagy dolog sz√°momra, mert azt jelzi, nem felejtett el a szakma √©s a k√∂z√∂ns√©g. Amikor megtudtam, √∂r√∂m√∂mben s√≠rva fakadtam ‚Äď vallja be, amikor a D√∂m√∂t√∂r-√©letmŇĪd√≠j ker√ľl sz√≥ba. Karik√≥ Ter√©z neve a fiatal sz√≠n√©szek, √©nekesek sz√°m√°ra ma is fogalom. √Čnekmesterk√©nt tan√≠tja ŇĎket. ‚Äď Abb√≥l indulok ki, amikor a fiatalokkal foglalkozom, hogy minden ember, aki ezt a p√°ly√°t v√°lasztja, eg√©sz √©let√©ben gyermeki lelk√ľletŇĪ marad. A gyerekeket pedig nagyon szeretem, mert ŇĎszint√©k. Mindig azt mondom nekik, az √©nekl√©s olyan, mint a sport, naponta n√©gy-√∂t √≥r√°s gyakorl√°sra van sz√ľks√©g ahhoz, hogy edz√©sben legyen az ember. Nagyon fontos az √°ll√≥k√©pess√©g is ezen a p√°ly√°n. Nekem sokat seg√≠tett, hogy akad√©mista korom elŇĎtt rengeteget sportoltam. Felem√°s gerend√°n √©s gyŇĪrŇĪn gy√∂t√∂rtem magam, r√∂plabd√°ztam, mell√ļsz√°sban pedig az 1952-es olimpiai bajnok magyar √ļsz√≥v√°lt√≥ egyik tagja, Nov√°k Ilonka volt az edzŇĎm.
Karik√≥ Ter√©z nem t√ļl lelkes, amikor a szegedi operaj√°tsz√°s helyzet√©re terelŇĎdik a sz√≥. ‚Äď Nem szeretek ma m√°r oper√°t n√©zni, mert √ļgy √©rzem, nincs igazi gazd√°ja az operatagozatnak. Nincs megfelelŇĎ ut√°np√≥tl√°s sem. Vaszy Viktor annak idej√©n elj√°rt az operavizsg√°kra, meghallgatta a v√©gzŇĎs√∂ket, √©s akiben fant√°zi√°t l√°tott, Szegedre szerzŇĎdtette. Akkoriban persze m√°s vil√°g volt, a fŇĎiskola ut√°n k√∂telezŇĎ volt k√©t √©vet vid√©ken elt√∂lteni, ma pedig nyitottak a hat√°rok, mindenki oda megy, ahova akar.  Nem tudom, mit lehetne tenni. Keresni kellene j√≥ √©nekeseket, √©s persze t√∂bb p√©nzre is sz√ľks√©g lenne. Ha visszatekintek a p√°ly√°mra, el√©gedett lehetek. A szt√°r√©nekesek √°ltal√°ban csak nyolc-t√≠z szerepet v√°lasztanak ki,  amit t√∂k√©letesre csiszolnak, √©s azzal j√°rj√°k a vil√°got. √Čn t√∂bb mint negyven fŇĎszerepet √©nekeltem el Szegeden, ami boldogg√° tett. A t√∂bbi pedig nem sz√°m√≠t.

Hirdetés





Ajánló

Szegedi Nemzeti Színház
Tiszat√°j
Szegedi Tudom√°nyegyetem
Szegedi Pinceszínház
M√≥ra Ferenc M√ļzeum
Szegedi Szimfonikus Zenekar
Thealter International
Szeged v√°ros
Szegedi Szabadtéri Játékok
Szegedi Kort√°rs Balett
Somogyi-könyvtár
Szegedi Kisszínház
:: Hollósi Zsolt 2006 - e-mail : hollosizs@gmail.com
www.hollosizsolt.hu