Ön a(z) 2787751. látogatónk,  és 278. a mai napon
   Rovataink: Színház >> Herceg Zsolt >>
  Kezdőlap   
  Kereső   
  KAPCSOLAT   
   Képzőművészet
   Zene
   Irodalom
   Film
   Tudomány
   Színház
   Opera
   Tánc
   Jó helyek...
   In memoriam...
   A kötetről
   Építészet
   Kritikák
   Kulka János
   Zsótér Sándor
   Horváth Péter
   Alföldi Róbert
   Hernádi Judit
   Király Levente
   Fekete Gizi
   Papp Janó
   Alföldi Csárdáskirálynője
   Eszenyi Enikő
   Székhelyi József
   Halász Judit
   Kaszás Attila
   Herceg Zsolt
   Müller Júlia
   Király Lear királya
   Az ember tragédiája
   Haumann Péter
   Csákányi Eszter
   Varga Mátyás
   László Zsolt






(1929-2019)




(1933-2019)


(1899-1996)




(1935-2013)


(1916-2018)

(1930-2016)


(1928-2001)

(1910-2002)

(1924-2013)


(1911-2011)

  Instagram

Herceg Zsolt kapta az idei Gábor Miklós-díjat

Puck, az öreg clown

Délmagyarország, 2002. április 12.

Harminc éve tagja a Szegedi Nemzeti Színház társulatának Herceg Zsolt, aki mostanában egymás után kapja az elismeréseket. Tavaly a teátrum örökös tagjává választották, néhány napja pedig az előző évad legjobb Shakespeare-színésznek járó Gábor Miklós-díjjal tüntették ki a budapesti Tivoli Színházban a Zsótér Sándor rendezésében bemutatott Britten-operában, a Szentivánéji álomban Puck szerepében nyújtott alakításáért.





– Meglepődött?
– Nagyon! Bár tavaly, amikor a Pécsett megrendezett országos színházi találkozón óriási sikerrel játszottuk a Britten-operát, régi jó barátom, Kézdy Gyuri sokat sejtetően gratulált. Amikor megkaptam a díjról az értesítést, alig akartam elhinni. A színházam nagyon előzékeny volt velem, biztosították számomra a díjátadásra a szolgálati autót. Megható volt, amikor a Tivoli esti előadása előtt átvehettem a díjat. Először Gábor Miklós özvegye, a díjat megalapító Vas Éva méltatott, majd az ország egyik legjobb kritikusa, Koltai Tamás mondta el: hajléktalan, idős clownt formáltam Puck szerepében, amit a szakma egyhangúan az elmúlt évad legeredetibb, legjobb Shakespeare-alakításának talált. A díjjal egy míves Gábor Miklós-érem mellett pénzjutalom is járt. Csodálatos érzés volt, nagyon jólesett. Sajnos, személyesen nem ismertem Gábor Miklóst, de mindig óriási színésznek tartottam, ezért különösen örültem a díjnak.
– Szinte az egész pályája a szegedi teátrumhoz kötődik. Melyik volt a legkedvesebb itteni korszaka?
– 1972-ben azért lettem szegedi színész, mert Debrecenben összevesztem az ottani igazgatómmal, Tar Ferenccel. Nem volt maradásom. A kezdetek, mint mindig, mindenhol, Szegeden is nehezek voltak. Ki ez? Honnan jött? – kérdezgették. Amikor bemutattuk Kálmán Imre A cirkuszhercegnő című csodálatos operettjét, a zseniális pincér szerepét osztották rám. Igazából azzal indult a szegedi pályafutásom. Amikor Ruszt József volt a főrendezőnk, jobbnál-jobb szerepeket kaptam. Akkoriban főként operettekben léptem fel, azokban kétségtelenül a prímet fújtam.
– A kilencvenes évek közepétől Zsótér Sándor rendezéseiben már izgalmas prózai szerepeket kapott...
– Nagyon szerettem Az ügynök halálát, amit Király Levente főszereplésével minden este nagy sikerrel játszottunk. Zsótér Sanyi 1997 nyarán a régi zsinagógában állította színpadra a III. Richard megkoronázása című expresszionista Jahnn-drámát, amit sajnos csak kevésszer játszhattunk. Csupán epizódszerepem volt benne, de mégis emlékezetes maradt, mert még a rettegett Molnár Gál Pétertől is méltató kritikát kaptam. Karakterszínész vagyok, a pályámon nem voltak igazi nagy korszakok. Megkapsz egy szerepet, és vagy megtudod csinálni, vagy nem. Ha megtudod, sikered van. Ha nem, várod a következő feladatot. Voltak időszakok, amikor rosszul ment. Például a kilencvenes évek elején, Árkosi Árpád főrendezősége idején, aki állandóan azzal fenyegette a társulatot, hogy elmegy.
– Milyen típusú rendezővel dolgozik a legszívesebben?
– Azzal, aki hagy játszani, aki nem akarja rám erőltetni a saját kifejezőeszközeit. Mert nem biztos, hogy azok nekem is jól állnak. Angyal Máriával, Ruszttal, Zsótérral, Telihay Péterrel mindig öröm volt a munka. Noha sokáig az operett volt a szívem csücske, szeretek modern prózai rendezésekben extrém figurákat is alakítani.
– Mi volt a legnagyobb kihívás Puck szerepében?
– Megtanulni zenére beszélni. Ne felejtsük el, ez egy opera! Rengeteg segítséget kaptam Oberfrank Péter zeneigazgató úrtól és az operista kollégáktól. Egy hónapon át küzdöttem a szereppel, mire megszületett az eredmény. Örülök, hogy most újra műsorra tűzzük a darabot: május elején itthon játsszuk, majd a Thália Színházban vendégszerepelünk vele. Minden vájt fülű és nyitott színházbarátnak ajánlom, jöjjön el, és nézze végig. Akik már az első felvonás után hazarohantak, nem adták meg önmaguknak a lehetőséget, hogy valami eredetit és izgalmasat lássanak. Ebben az évadban is kaptam két jó szerepet: Halasi Imre rendezésében a Csárdáskirálynő Ferdinánd főhercegét játszom, majd benne voltam Zsótér Sanyi Brecht-produkciójában, a Galilei életében is. Ennek különösen azért örülök, mert ezt az előadást is beválogatták az idei országos színházi találkozó versenyprogramjába.

Hirdetés



Ajánló

Lőrincz Katalin
Csákvári Krisztián
 Sztathatosz Sebestyén

Zalán Tibor
Kulka János
Velenczei Tamás
Juronics Tamás
László Zsolt
Kerek Ferenc
Bernáth Árpád
Alföldi Róbert
Pataki Ferenc
Szathmáry Gyöngyi
Szecsődi Ferenc
Szörényi László
Zsótér Sándor
Marton Éva
Schiff András
Nádas Péter
Fried István
Frank József
Lengyel András
Somfai László
Temesi Mária
Fritz Mihály
Sejben Lajos
Szonda Éva
:: Hollósi Zsolt 2006-2019 - e-mail : hollosizs@gmail.com / info@hollosizsolt.hu
www.hollosizsolt.hu