Ön a(z) 604257. látogatónk,  és 86. a mai napon
   Rovataink: Színház >> Eszenyi Enikő >>
  Kezdőlap   
  Kereső   
  Kapcsolat   
   Képzőművészet
   Zene
   Irodalom
   Film
   Tudomány
   Színház
   Opera
   Tánc
   Jó helyek...
   In memoriam...
   A kötetről
   Építészet
   Horváth Péter
   Alföldi Róbert
   Hernádi Judit
   Király Levente
   Fekete Gizi
   Kulka János
   Varga Mátyás
   Papp Janó
   Alföldi Csárdáskirálynője
   Eszenyi Enikő
   Székhelyi József
   Halász Judit
   Kaszás Attila
   Herceg Zsolt
   Müller Júlia
   Király Lear királya
   Az ember tragédiája
   Haumann Péter
   Csákányi Eszter

www.idokep.hu




Baska


Dubrovnik


Rab
/ Instagram
Eszenyi Enikő kortárs versekkel lép fel és a Marica grófnőt rendezi Szegeden

A gyönyörben nincs középút

Az ország egyik legnépszerűbb színésznője, Eszenyi Enikő ebben az évben sokszor megfordul Szegeden. Április 27-én A gyönyörben nincs középút című estjével lépett fel a Belvárosi Moziban, júliusban pedig Kálmán Imre operettjét, a Marica grófnőt rendezi a Dóm téren.

 
Tangók, sanzonok és operettek is színesítik Eszenyi Enikő új előadóestjét, amit az extravagáns színésznő A gyönyörben nincs középút címmel a budapesti Cotton Club Orfeumban mutatott be, majd április 27-én a szegedi közönség előtt is nagy sikerrel eljátszott.
– A cím nem tőlem, hanem feLugossy Lacától származik, aki Melis Lászlóval írt egy dalt 16 évvel ezelőtt Kamondi Zoltán Halálutak és angyalok című filmjéhez. Amikor az új önálló estemen gondolkodtam, eldöntöttem: mindenképp ezzel a dallal szeretném kezdeni – meséli a színésznő, aki nemcsak énekel, hanem verseket is mond az új produkcióban. – A legtöbb költemény Kiss Judit Ágnesé. Nagyon jön föl a női irodalom, különleges dolgokat írnak a nők. Úgy éreztem, kortárs előadóművészként ezeket nekem interpretálnom kell. Pécsett volt már próbaelőadásom, nagy örömömre utána megkerestek a nézők, hogy megkérdezzék, hol lehet ezeket a versesköteteket megkapni. A kortárs költészetről ma kevés szó esik, pedig magas színvonalú. Az összeállításomban is szereplő Rakovszky Zsuzsának például nemcsak a verseit, hanem a regényeit is szeretem. A kígyó árnyéka az egyik kedvenc olvasmányom. Tóth Kriszta elbeszéléseit, Karafiáth Orsolya verseit is rendszeresen olvasom. Forgách Zsuzsa A pasim naplójából című könyvéből is mondok részleteket. Említhetném még Kiss Noémit és Gordon Agátát is. Mára a feminizmushoz negatív színezet társult, holott szerintem jelentős eredmények köszönhetők neki, és igazából magamat is feministának nevezném. Figyelemre méltó, hogy korábban sokkal kevesebb volt a női alkotó, most kezdenek előtérbe kerülni. 


Eszenyi Enikő nagy kihívás előtt áll: ezen a nyáron először rendez a Dóm téren. Alföldi Róbert a Csárdáskirálynővel magasra tette a mércét, most egy másik Kálmán-operett, a Marica grófnő következik, amelynek címszerepére a világ legrangosabb operaházainak ünnepelt díváját, Lukács Gyöngyit kérték fel.
– A színház nem verseny, Szegeden nem az olimpiát, hanem a szabadtéri játékokat rendezik meg. Nekem nem kell senkivel sem versenyt futnom. Alföldi Robival közös tanáraink voltak, sokszor rendeztem őt, ott voltam akkor is, amikor az első rendezését abszolválta a Vígszínházban. Sok közös pontja van a pályánknak, néhány hete mutattuk be a Pesti Színházban az ő rendezésében a Cseresznyéskertet, amiben Ranyevszkaját játszom. A színház nem a rivalizálásról szól, nem gondolom, hogy ha a Csárdáskirálynő végén vízbe ugrottak, akkor nekem most a Tiszát kellene a Dóm térre kanyarítanom. Kálmán Imre csodálatos zenéjét és Harsányi Zsolt remek szövegkönyvét kell színpadra vinnünk. A Marica grófnő női problémáról szól: Marica már unja a férfiakat, és hazamegy vidékre pihenni, ám váratlanul szerelmes lesz. Ezt szeretném elmondani, ehhez van is némi közöm.
Pályakezdő színésznőként Eszenyi Enikő alakította a Kálmán Imre életéről szóló, Az élet muzsikája című filmben a komponista második feleségét. – Szinte még gyerek voltam akkor, nem állítom, hogy mindent tisztán megértettem, de próbáltam. Az első részben még egy kisegér, pénztelen lányt kellett eljátszanom. A zeneszerző özvegye, Kálmán Vera egy Szép Ernő-darabban nézett meg, és csak utána kaptam meg az ő szerepét. Azt mondta: bennem látta meg a régi önmagát. Ez olyan erőt és önbizalmat adott, hogy magam is elhittem: csak önmagamat kell adnom – emlékezik a film forgatására a színésznő, aki szerint Kálmán Imre operettjei azért olyan népszerűek, mert a muzsikájától elbódulunk, szerelmesek leszünk vagy sírni kezdünk.
– Valamennyi dalát nagyon szeretem. Olyan éles váltások, fordulatok vannak bennük, amelyek félelmetesen izgalmasak. Szeretnénk megmutatni ezt is a kollégáimmal Szegeden.


22 év Kaszás Attilával
– Tizennyolc évig voltunk házasok Kaszás Attilával, akivel a főiskolán szerettünk egymásba, és összesen huszonkét évet éltünk együtt. Ez azt jelenti, hogy az életem felét vele éltem. Azt hiszem, ez mindent elmond. Nagy a fájdalmam – nyilatkozta lapunknak Eszenyi Enikő, aki válásuk után is baráti viszonyban maradt volt férjével. Gratulált neki, amikor szerető feleséget talált és kisfia született. Megérezte a bajt, és amikor Kaszást kórházba szállították, családjával és közeli barátaival együtt ott töltötte azt a négy napot, amíg az orvosok az életéért küzdöttek.

  Nyugalom-film Alföldivel
Bartis Attila nemzetközi sikert aratott regényéből, az egy különös anya-fiú kapcsolatról szóló Nyugalomból forgat filmet Eszenyi Enikő, Udvaros Dorottya és Makranczy Zalán főszereplésével Alföldi Róbert. Ahogyan a regényben, a filmben is fontos szerepe lesz a testiségnek. Eszenyi az apa szeretőjét alakítja, a színésznő anyát pedig Udvaros formálja meg, aki a Nemzeti Színházban is játssza a színpadi változatban. A forgatást július végén, a Marica grófnő szegedi premierje után kezdik.
Hirdetés





Ajánló

Szegedi Nemzeti Színház
Tiszatáj
Szegedi Tudományegyetem
Szegedi Pinceszínház
Móra Ferenc Múzeum
Szegedi Szimfonikus Zenekar
Thealter International
Szeged város
Szegedi Szabadtéri Játékok
Szegedi Kortárs Balett
Somogyi-könyvtár
Szegedi Kisszínház
:: Hollósi Zsolt 2006 - e-mail : hollosizs@gmail.com
www.hollosizsolt.hu